3.1

Lyckliga skitar

Lastbilschauffören och ungkarlen Charlie träffar bostadslösa Pia som är gravid i sjunde månaden, båda drömmer de om att hitta någon att leva tillsammans med. Charlie ställs inför ett dilemma om han ska ställa upp i en demonstration till förmån för Kuba och dessutom med sin arbetsgivares lastbil.

Originaltitel Lyckliga skitar
Regissör Vilgot Sjöman
Manus Vilgot Sjöman
Genre Drama, 70-tal
Skådespelare Bernt Lundquist, Solveig Ternström, Tomas Bolme, Inger Liljefors, Lilian Johansson, Jan Nygren, Bertil Norström, Olle Andersson, Christer Boustedt, Janne 'Loffe' Carlsson, Lasse Werner, Gösta Wälivaara, Arne Stivell, Lisbeth Zachrisson

Nalleman
2018-04-23
Så sjukt överreklamerad som så mycket annat av Vilgot Sjöman.
andmoreagain
2013-10-05
Efter ett par sekunder så slänger sig Janne "Loffe" Carlsson spritt språngandes naken i bassängen och presenterar filmens team och skådespelare! 6/5!!! Sjöman höjjer ribban med en gång! ...men sedan blir filmen mer konventionell men det ska inte tolkas negativt då Sjöman annars kan bli rätt jobbig. Dock ingen fullträff men filmen har en fin, härlig och inte minst en tidstypisk vänsterpolitisk auroa (äv. med en viss självkritik). Bra och gemytliga skådespelare också. En svensk film man bör se.
NtoNW
2013-07-18
Känns som en på pricken tidsbild med sköna typer (och musiker). Mycket hjärta i denna.
Raimo_1985
2013-05-20
Vem är tjejen i lastbilshytten som sitter där varje morgon?
jep
2013-02-24
Skulle varit ännu mer musik :)
Raimo_1985
2013-02-12
Jättebra politiskt laddad film med mycket hjärta och hjärna. Stundtals riktigt bra skådisar och några sjukt bra scener + Janne Carlsson one man show. :D
sirkurt
2011-08-23
Sådär, inte dålig men inte heller särskilt bra eller meningsfull, mellan 2 och 3.
våldsamt_våld
2009-09-19
Intresserat och roligt i början när filmteamet presenterades på en mycket ovanligt sätt.
m98_hen
2009-07-15
Som propaganda helt ok, men som film betraktat är den helt värdelös. Förvånansvärt sexistisk och de medeltida könsrollerna stör. Skön jazz dock!
Aven
2006-09-26
Nu har jag ju sett alldeles för lite Bergman iofs...men Vilgot Sjöman känns spontant som bästa svenska regissören ever. Vilken härlig stil snubben har och vilka filmer han gör. Det här var riktigt bra, även om det kanske var ett par penisar för mycket där ibland.