3.2

Lyfta skrot

Arnold Schwarzenegger, Lou Ferrigno, Franco Columbu, Mike Katz och resten av gänget tränar inför Mr. Olympia i Sydafrika. I filmens första hälft får vi en inblick i bodybuildingens amatörliga där den hårfina gränsen mellan triumf och besvikelse blir smärtsamt tydlig för Mike Katz, en vänlig och sportslig familjefar. Filmens andra hälft tar med oss till proffsens inre cirkel där vi möter den hörselskadade och lätt naive Lou Ferrigno som hoppas kunna stjäla titeln som Mr. Olympia från den till synes oslagbare Arnold Schwarzenegger.

Originaltitel Pumping Iron
Regissör Robert Fiore, George Butler
Manus George Butler
Genre Dokumentär, 70-tal
Betygsantal 2041

Skapad 2019-11-09 av
Pumping Iron är en dokumentär där man får följa några bodybuilders förberedelser inför 1975 års upplaga av Mr. Olympia och Mr. Universe. Du får bland annat följa Arnold Schwarzenegger, Loui...   Läs mer »

fisk0
2022-10-28
Faktiskt roligt berättad, även om musikläggningen inte var något vidare. Trea.
Borrman
2016-10-26
Arnold har koll på läget. I hans värld är han Gud. Roligt att se denna dokumentär då jag själv har träfat Lou ferrigno och tagit bilder med honom just på golds gym vid venice. Beundrar världens svåraste sport.
kakbakarn
2016-04-29
Arnold, vilket charmtroll ändå! Ni verkar klaga på att han är dryg, och det är han ju förstås, men ändå med en skön glimt. Blir dock lite obehagligt när han leende berättar om hur han hoppade över sin fars begravning för att inte tappa fokus inför en tävling. Den stora behållningen är väl ändå inblicken man får i denna slutna, främmande värld. En värld där ett uttalande som "You've got a better neck" blir uttryck för varm och genuin uppskattning.
HansMoleman
2016-02-18
Arnold måste ha fötts med självförtroende!
Powha
2016-01-26
Haha Arnold är så jävla skön.
mylar
2016-01-17
En kort inblick i 70-talets kroppsbyggarkultur. Arnold påminner om en viss svensk elitidrottare; dryg, irriterande, och den som alla vill sätta på plats. Sen när det väl gäller går han ut och vinner i alla fall.

2016-01-10
Som dokumentär betraktad är den riktigt snyggt gjort. Det blir intressant hela vägen och man dras med. Innehållsmässigt blir det tråkigt om man inte går igång på stora muskler, vilket tyder på att det rent objektivt är en halvdan film. Det säger även min subjektiva åsikt. Helt ok.
emilstjernholm
2015-10-17
Vilken bisarr värld. Mycket underhållande dokumentär där Arnold drygar sig otroligt mycket. Stackars Ferrigno.
ouimadame
2015-08-16
Bättre än förväntat
erik.p
2015-05-13
Helt ok, lagom lång och smårolig.