3.5

Lysande utsikter

Filmen skildrar den fattige och föräldralöse Pips väg från pojke till man - från fattigt småstadsliv till rikemansliv i London. Det är en väg kantad av ödesdigra ställningstaganden och möten med extraordinära figurer som alla på olika vis ska komma att påverka hans liv och forma honom som person.Baserad på en roman av Charles Dickens.

Originaltitel Great Expectations
Regissör David Lean
Manus Anthony Havelock-Allan, David Lean, Cecil McGivern, Ronald Neame, Kay Walsh
Genre Drama, 40-tal
Skådespelare Jean Simmons, Alec Guinness, John Mills, Valerie Hobson, Martita Hunt, Francis L Sullivan, Tony Wager, Bernard Miles, Finlay Currie, Ivor Barnard

ModestyWilde
2017-05-02
Jag älskar den här suggestiva filmen! En av de mest minnesvärda jag sett och så otroligt unik på många sätt! Lean gör en sagolik version av Dickens märkliga klassiker och ingen nyversion är i närheten.
emilstjernholm
2016-07-09
Välbekant historia och kompetent filmatiserat och snyggt svartvitt foto. Precis som andra blev jag lite förvirrad av castingen och ålderskillnaderna mellan olika huvudkaraktärer.
2015-12-13
Filmen känns otroligt felcastad, framförallt vuxna Pip som många andra nämnt men även vuxna Estelle och andra småroller känns bara fel. Hela den här filmatiseringen känns otroligt ojämn och småtafflig med inslag som är riktigt bra. Sen är ju grundstoryn riktigt bra i sig så det håller till en stark trea.
2015-01-07
David Lean lyckas med väldigt kompetent regi och ett fängslande foto med suverän användning av ljus och mörker som dra in mig i berättandet. En berättelse med fängslande och minnesvärd karaktärer, dialog och händelseutvecklingar. Med detta sagt så får jag ändå inte den överväldigande känslan av att jag tagit del av något fantastiskt. Jag vet inte vad som fattas. 3+
mammene
2014-09-18
En rätt sorglig historia som här berättas med glimten i ögat och med pigga skådespelare.
StureStenhög
2014-09-16
Jag har inte läst boken, men nog känns det som en bra historia som det är väldigt tacksamt att göra film på. Jag gillar framför den inledande delen med Pip som liten grabb, där finns en speciell stämning som försvinner lite sen. Men det är genomgående trevligt att lyssna på den gammelbrittiska dialogen, och det här är på det stora hela en film som är bra på allt den tar sig för utan att sticka ut så mycket. Produktionen är bra, skådespelarna är bra (även om Mills som sagt är för gammal för sin roll), och fotot är bra. En bra film, helt enkelt
kakbakarn
2014-07-29
Ett tag kändes den faktiskt lite som en Brideshead Revisited light. Jag gillade filmen, kanske särskilt början. David Lean är rätt fantastisk även när han bara är bra.
norenorama
2014-07-20
Kan bara anta att den är gjord från en mycket bättre bok, känns som att massor av scener fattas eller är förkortade så saker inte får rätt uppbyggnad. Kunde vart riktigt, riktigt bra.
Dutch
2014-02-22
Riktigt fattig och tråkig, finns nya versioner som är så mycket bättre.
martineden
2013-01-27
[rek. 4] Oj oj oj!! Ren filmmagi!!! Allt är verkligen världsklass inte minst Leans regi. Kul att se Alec Guinnes i en tidig roll. Helt underbar!!! Snudd på mästerverk. 4+