M. Butterfly

Bygger på, eller snarare kommenterar, Puccinis opera Madame Butterfly, men i en nutida tappning. Rene Gallimard blir förälskad i en kinesisk operasångerska. En berättelse om kärlek och svek utspelar sig med anspelningar till operan Madame Butterfly.

Originaltitel M. Butterfly
Regissör David Cronenberg
Manus David Henry Hwang
Genre Drama, Romantik, 90-tal
Skådespelare Jeremy Irons, John Lone, Barbara Sukowa, Ian Richardson, Vernon Dobtcheff, Annabel Leventon, Shizuko Hoshi, Richard McMillan

Skapad 2009-04-29 av Keriane
Kinesisk pekingopera är något jag alltid älskat och som jag väl känner till, och därför visste jag redan i början av denna film hur den skulle sluta. Trots det fängslade den här filmen mig m...   Läs mer »

Raimo_1985
2016-01-17
Bra, annorlunda och vågad! Men lite tråkig, trots sin inte så långa längd.
AlbinWesley
2013-04-29
Väldigt fin film. Smart kritik mot orientalism och exotism som håller intresset uppe hela vägen. Älskar slutshowen, så att säga.
MaxMackan
2012-09-27
Otypisk cronenberg på många sätt. Men jag sitter klistrad, det är vackert, oerhört intressant och smart och har brilljant skådespeleri. Cronenberg balanserar kommentarerna om exotism och synen på kvinnan(och mannen) perfekt och det blir varken krystat eller valhänt i hanteringen. Mycket bra men inte perfekt.
TheJack
2012-08-22
Är inte särskilt förtjust i den här typen av melodram, men efterhand växer det fram en intelligent och ganska mångbottnad kommentar kring orientalism och kvinnan som ett objekt för mannen. Dessutom är Jeremy Irons alltid charmant.
Noseman2005
2012-03-15
Som det blir ibland för Cronenberg, så liksom planar det ut i ett smärre intet, trots att det finns en massa potential i botten. Varför blir det så?
Sodastream
2010-10-22
Åh, jag är helt mållös. Så fantastiskt vacker, som en meditation för själen.
peterclash
2009-11-15
Irons är mycket bra men filmen e rätt trist tycker jag allt.
NicoFidenco
2009-09-29
Troligen med på 3 i topp gällande cronne.
johannanas
2007-11-11
Älskar den!
Molkonchan
2007-03-19
fin med ett underbart slut.