2.8

Ma Rainey's Black Bottom

Spänningar uppstår när den banbrytande Ma Rainey – bluesens moder – och hennes band samlas för en inspelning i en studio i Chicago 1927.

Originaltitel Ma Rainey's Black Bottom
Regissör George C Wolfe
Manus Ruben Santiago-Hudson
Genre Drama, 2020-talet
Skådespelare Viola Davis, Chadwick Boseman, Glynn Turman, Colman Domingo, Michael Potts, Jonny Coyne, Jeremy Shamos, Taylour Paige, Dusan Brown, Joshua Harto, Quinn VanAntwerp

2021-04-09
Jättebra. Varken mer eller mindre. Jag är ofta lite kluven till när en gör film av en pjäs på det här viset. Å ena sidan så blir det ofta välspelat och starkt. Men å andra sidan så blir det krystat och när det sällan lyckas nå det djup eller den styrka i sin berättelse som den siktar på så blir det lite off. Chadwick Boseman gör en av sina absolut bästa roller och det är verkligen tragiskt att han gick bort. En ganska stark trea där fyran dock aldrig är på tal.
MsA
2021-04-02
ok men sämre än jag trodde. Viola Davis är bra som vanligt men pratar som en kvinnlig Denzel ;) Chadwick är så saknad :(
myslas
2021-03-23
Bra film men fungerar nog bättre som pjäs. Boseman är hur som helst fantastisk i sin roll.
staten
2021-01-14
Snyggt producerad och smart filmad teater. De allegoriska inslagen blir kanske något övertydliga såhär på film men de känns ändå effektiva och relevanta. Fint ensembledrama med extremt bra skådespeleri i alla roller. Men jag hade hellre sett detta på en scen.
fridenpaden
2020-12-18
Är det här en filmatisering av en pjäs? Mycket snack, inte så mycket handling. [Edit: Står i sluttexterna att det är!)