2.4

Macabro

"Macabre" utspelar sig i stort sett i ett ännu större hus mitt i staden och handlar om Jane som har en hemlig älskare. Janes två barn är ensamma en dag och flickan dränker helt plötsligt sin bror i badkaret. Jane och hennes kille får bråttom när flickan ringer och berättar att brorsan är död. I ilfart åker de iväg och färden slutar med att bilen kraschar mot ett stålräcke, vilket klipper av älskarens huvud. Jane klarar sig utan fysiska skador, men hamnar på ett mentalsjukhus i ca. ett år innan hon återvänder till huset. I huset bor också en blind snubbe vid namn Robert som till en början sköter sig själv och skiter i andra. När det verkar som om Jane har hittat en ny älskare blir Robert nyfiken på vem det är. Ju mer Robert får reda på, desto fler saker är det som inte verkar stämma riktigt. Han får använda alla möjliga knep för att få reda på vem Jane's nya älskare är.

Originaltitel Macabro
Alternativ titel Macabre
Regissör Lamberto Bava
Manus Pupi Avati, Roberto Gandus, Antonio Avati, Lamberto Bava
Genre Skräck, 80-tal
Skådespelare Stanko Molnar, Bernice Stegers, Veronica Zinny, Roberto Posse, Ferdinando Orlandi

gjoob
2016-07-14
Lite för seg för att hålla uppe stämningen alla 90 minuterna, det är först i slutet den tar riktig fart. Den har dock, som redan nämnt, lite sköna Hitchcock-vibbar men som skräckfilm sett är den lite vag.
niebaotan
2015-12-25
Bava jrs Macabro ar som manga andra redan namnt ett ambitiost projekt han inte ar riktigt kapabel att hantera. Genomforandet ar inte bra nog och bitvis ar filmen olidligt seg. 2-
3DDaniel
2007-09-27
flippar för mycket ju längre in i filmen man kommer. det var bättre i början.
idd
2007-06-07
bava den yngre ger sig på nån slags hitchcock-thriller (med det där extra eurotrashet) å skapar nåt som är ungefär lika segt som det mesta av hitchcock men utan snygga färger eller skön stämning.. slutet lyfter lite då alla knäppa karaktärer äntligen släpper lös men det räddar inte denna sega smörja..
Nervegas
2005-11-09
Otroligt usel. Tråkig och tam. Berättarförmågan och aktörsregin räcker inte till för att åskådliggöra vad som försigår i kvinnans huvud. Det är ett alldeles för ambitiöst projekt för en sådan amatör som Bava.
ThrashingMad
2004-11-10
Helt okej.
DeRossi
2003-10-27
Helt okej faktiskt... HAr suttit och besvurit Umberto Lenzis filmer, men kom på att Italien faktiskt har gett oss massor med bra regissörer: Argento, Soavi, Bava (både far och son), Fulci och Deodato. Den här filmen är faktiskt ett av mina första besök in i den Italienska filmvärlden. Och den håller ännu.
PUNGentSTENch
2003-10-22
Trevligt drama och ett måste i samlingen.
jojjoson
2002-11-10
Detta var Lambertos egna regidebut och här får vi vara med om en historia som lätt kan sammanfattas i två ord: Odödlig kärlek Man dör en grym död i en bilolycka och kvinnan blir galen och sätts in på mentalsjukhus. När hon kommer ut så flyttar hon in i ett hus där en blind man bor tillsammans med sin mamma. Snart börjar mannen misstänka att allt inte står rätt till och älskaren som varje natt kommer till kvinnan, kommer inte! Snart går det upp att kvinnan är otroligt sjuk i huvudet och det hon har stoppat i kylen är minst lika sjukt. Kvinnans barn är även hon sjuk och snart blir det inte kul för någon utav de inblandade. Detta är en orgie i nekrofilism men en jäkligt bra giallo, helt utan mördare(!?). Snygg film men aningen för mycket dialog och dylikt.Mario Bava lär ha sagt att efter att ha sett sin sons första film att han nu kunde dö i frid (vilket han ironiskt nog kort efter gjorde)