3.2

Macbeth

Shakespeares tragedi om en ung skotsk adelsman som åtrår kungamakten, pådriven av sin galna hustru och profetiska utsagor.

Originaltitel Macbeth
Alternativ titel The Tragedy of Macbeth
Regissör Roman Polanski
Manus Roman Polanski, Kenneth Tynan
Genre Drama, Krig, 70-tal
Skådespelare Jon Finch, Francesca Annis, Martin Shaw, Terence Bayler, John Stride, Nicholas Selby, Stephan Chase, Paul Shelley, Maisie MacFarquhar, Elsie Taylor, Noelle Rimmington, Noel Davis

Engravadlax
2021-02-26
Som med de flesta Shakespearefilmer har man valt att behålla den 400 år gamla Shakespearengelskan ord för ord. Det var och förblir ett misstag. Se Kurosawas Kumonosu-jō på hyfsat modern japanska istället!
Dele
2015-04-15
Lite svår att ta till sig, mkt på grund av gammalengelskan. Som helhet inte dåligt, men inte särskilt kul heller. Ingen av Polanskis bättre. Fina hallucinationsscener dock.
DrJW
2014-09-27
Roman Polanski gjorde en riktigt bra tolkning av Shakespeare's klassiska pjäs och hittils de bästa av alla versionerna(framförallt de blodigaste iallafall) som jag sett. Filmens producent var, tro de eller ej, Playboy-grundaren Hugh Hefner(!) Precis som Marvel så gick Playboy in i filmbranchen och den här var en av de filmer som dem var inblandad i.
andmoreagain
2014-07-19
Måhända att domen faller väl hård pga av gammelengelskan vilket gör många dialoger och monologer totalt obegripliga. Jag såg den textad på engelska men inte ens det hjälpte. Svensk text verkar vara väldigt rare to find? Annars kändes den inte så inspirerande och för att vara Polanski (och aktuell tidsperiod) borde den ha varit bättre. Föga ovanligt blixtrar det till när våldet ska skildras… Ett annat problem är att det är en Shakespeare-pjäs vilket medför ett gigantiskt träaktigt skådespeleri som man aldrig kan bortse ifrån. Dock får Jon Finch ett plus i kanten! Skön snubbe, hans artikulation går inte av för hackor.
sirkurt
2012-02-15
Inte direkt dålig men väldigt svår att ta till sig.
Robkiller
2011-09-29
Det här var i alla fall en MacBeth filmatisering i rätt miljö / tidsålder vilket gör att det fungerar hyggligt med gammelengelskan och många av de mest kända dialogerna fungerar bra, men det är också en hel del sega monologer / tankegångar som blir tröttsamt efter ett tag. Regin är ryckig vilket blir lite konstigt ibland. Ljud, kostymer och skådespelare är väl ok för den här perioden. Shakespeare är skriven för teater med de begränsningar som finns där och det är lite synd att man inte vågar göra det mer åt film hållet, nu känns detta mer som en filmad teater.
AddeColciago
2011-08-27
Tyvärr, Roman. Även om teaterkänslan egentligen mest framkommer på grund av språket, så känner jag mig alldeles för distanserad för att över huvud taget bry mig om denna tragedi. Jag förstår att det var den enda vägen efter det som hände med hans fru och jag tycker det är alldeles för enkelt att sparka på en Shakespear-film producerad av Playboy, men det fungerade inte alls för mig. Mer teatraliskt förkovrade personer lockas säkerligen av en i övrigt rätt välproducerad film.
saviola
2010-11-20
Dom pinsamt dåliga stridsscenerna på slutet drar ner betyget. Men annars var det bra och intressant tolkning av Macbeth.
KillerPutte
2010-11-07
(rek.4) Stundtals bra, inte minst de klassiska stridsscenerna, helt fantastiska! Men det kan inte hjälpas att jag blir vansinnigt trött på de högtravande dialogerna, de tar musten ur mig. Svajig film, som pendlar mellan i betygen, i slutändan känns den dock ovanligt gul i sitt betyg.
MagnumSharp
2009-11-30
Den växer på en desto fler gånger man ser den.