3.2

Mad Max 2: The Road Warrior

Mad Max driver runt i Australien och söker bensin. Han hittar en grupp fredliga oljeborrare som trakasseras av ett motorcykelgäng. Max går med på att hjälpa dem i utbyte mot en stor mängd bränsle.

Originaltitel Mad Max 2: The Road Warrior
Regissör George Miller (II)
Manus George Miller (II), Terry Hayes, Brian Hannant
Genre Thriller, Action, Science Fiction, Äventyr, 80-tal
Skådespelare Mel Gibson, Bruce Spence, Michael Preston, Max Phipps, Vernon Wells, Kjell Nilsson (II), Emil Minty, Virginia Hey, William Zappa, Arkie Whiteley, Steve J Spears, Syd Heylen, Moira Claux, David Downer, David Slingsby, Jerry O'Sullivan (I)

Fekalmatter
2019-10-17
Denna film kommer alltid ligga bland mina top tre bästa filmer någonsin.
ModestyWilde
2018-05-19
Förskräckligt skräp! Ohyggligt!
92axha10
2018-02-25
Intensiva karaktärer och fartfylld action med originella idéer.
2017-10-18
Andreas_
2016-11-12
Den bästa av dom 3 original Mad Max filmerna utan tvekan, mest välgjord i allt dessutom, musiken, manuset, skådisarna, regin, budgeten, musiken, fotot...ja allt kan man säga, Mel Gibson gör åter rollen som Mad Max men här hoppar det några år framåt i tiden när ett kärnvapen krig utbrutit och hela världen ska föreställa att den ligger öde där endast den starkaste överlever. Mel GIbson gör åter en lysande roll som Mad Max i en betydligt bättre Mad Max film än första. Manuset är simpelt men innehåller inga logiska luckor och fungerar ändå bra för att föra framåt en spännande actionfilm. Denna kom 81 och jag såg den när jag var liten och den var precis vad Fury Road är idag när det gäller spänning och välgjord action med makalösa biljakter men idag när man ser om den och har sett Fury Road, så ligger Road Warrior väldigt tamt till...men håller ändå helt okej, mest för kultfaktorn skulle jag vilja påstå. Hursomhelst, betyget landar på en stark 3:a ändå, för det är väldigt välgjort för att vara så tidigt 80 tal.
myslas
2016-06-24
Snyggt och väldigt underhållande. Action med bra tempo. En "Diligensen" utspelad i framtiden.
martineden
2016-04-03
[rek. 3] Man märker här, främst genom scenografi och art direction att det finns en större budget för denna uppföljare. Rent dramaturgiskt är den lite mer slipad än föregångaren och storyn bygger på ett smart sätt upp mot filmens klimax, den sista jakten. Storyn är dock ganska ytlig och är främst till för att, som i föregångaren, motivera action- och stuntsekvenser, vilka i sig är välutförda och underhållande. Bra!!! 3+
BlueViper
2016-01-22
Var inte särskilt imponerad av ettan, men det här är riktigt bra! Alltid imponerande när man inte blir förbannad på barnskådespelare. Riktigt stark fyra.
Solidus
2016-01-17
Fartfylld och brutal uppföljare med en perfekt Mel i rollen som anti-hjälte som hamnar i bråk mot en underbar filmskurk - The Humungus. Det är bara att trycka pedalen i botten och njuta av åkfärden.
Raimo_1985
2015-12-23
Andra titten någonsin, fem år sen sist, minst, och femman står fast. Denna måste varit som Fury Road när den kom, folk måste ha svimmat.