3.2

Madadayo

Vi befinner oss i 40-talets Tokyo. Professor Hyakken Uchida bestämmer sig för att dra sig tillbaka från professorsjobbet och istället satsa på en karriär som författare. Hans tidigare studenter älskar honom och de fortsätter att hålla kontakten även efter att han slutat undervisa. Mitt under andra världskriget bombas hans hus och han tvingas flytta in i en liten stuga. Hans studenter vägrar att låta sin älskade professor bo under sådana förhållanden, så de bygger ett litet hus åt honom. Varje år på hans födelsedag kommer de på besök och ställer frågan "Mahda kai?" ("Är du redo?"). Och varje år sveper professorn ett glas öl och svarar "Madadayo" ("inte än").

Originaltitel Madadayo
Alternativ titel Not Yet
Regissör Akira Kurosawa
Manus Akira Kurosawa
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Tatsuo Matsumura, Kyôko Kagawa, Hisashi Igawa, Masayuki Yui, Akira Terao, Jôji Tokoro, Asei Kobayashi, Takeshi Kusaka

hsimpson
2020-09-07
Udda och utan driv, men ändå rätt charmig på något sätt. Att han deppar över en bortsprungen katt i typ 45 minuter är ju ändå obetalbart. Men samtidigt, den här filmen hade väl varit rätt glömd om det var en mindre känd regissör...
Zebulonm
2018-11-19
En väldigt fin film. Gillas....
UFO_lars
2018-10-23
Börjar bra men blir långtråkig och ganska ointressant mot slutet.
Jämte
2015-06-18
Saknar en drivande handling för att bli godkänd. Måste också ha varit en sjuhelsikes professor för att studenterna ska bry sig så pass mycket om honom när de har egna liv i vuxen ålder. Kurosawas sista film är tyvärr inte en av hans bättre.
hassehans
2015-04-24
En fin och tänkvärd film! En stark 3
PierreLunaire
2012-09-26
Från 1965 till 1985 levererar Kurosawa 5 fantastiska filmer som hör till filmhistoriens stora. Så tråkigt att de sista filmerna från hans hand inte lever upp till hans förmåga. Madadayo som är Kurosawas sista film är visserligen klart bättre än föregångaren Augustirapsodi som antagligen är den sämsta film han gjorde. Men Madadayo lider lite av den sentimentalitet som drar ner en del av Kurosawas filmer och blir bara en halvdan avslutning på en fantastisk regissörs skapande. Det finns dock en charm i filmen som gör att den ändå är värd att se och man får väl anta att bilden av läraren har en del av Kurosawa i sig. Och de sista minuterna är fina.
escaperel
2011-07-10
Jag behöver den här typen där i alla fall mitt huvud gör en ansträngning för att få mitt isade hjärta att, om än bara för en stund, tina lite grann.
DanielMott
2010-10-31
Kvällens andra Kurosawa var också hans svansång - över två bitvis tålamodsprövande timmar om en professor, hans hängivna studenter och en försvunnen katt. Beroende på humör kan man antingen se det som en fin om än lite sentimental livsskildring eller otroligt påfrestande rövslickeri och kattmani. Just i kväll kändes det mer åt det första hållet så betyget på Madadayo slutar även här på en svag trea.

2010-10-25
tar verkligen emot att sätta en etta på Kurosawas sista..men den är verkligen inte värd mer. medelådersfjantar som fjäskar för sin gamla lärare som tappar bort sin katt, buhu. värdelös rent ut sagt.

2010-10-11
jag tyckte denna var en riktigt fin avslutning av Kurosawa. Mycket bra faktiskt - särskilt första timmen och den sista delen. Mittenpartiet var däremot ganska segt. men en stark 3a är den värd.