3.4

Flickorna i Dagenham

Baserad på den sanna historien om Rita O'Grady och hennes kamrater som gick i strejk på Fords bilfabrik i Dagenham 1968, tecknas historien om händelserna som skulle bli startskotten för lagen om lika lön för lika arbete. Sömmerskorna på Dagenham-fabriken stod upp mot sina mäns ovilja, ett motarbetande fackförbund och inte minst Fords ledning som gjorde allt för att kuva dem.

Originaltitel Made in Dagenham
Regissör Nigel Cole
Manus William Ivory
Genre Komedi, Drama, 2010-tal
Skådespelare Sally Hawkins, Rosamund Pike, Miranda Richardson, Bob Hoskins, Richard Schiff, Jaime Winstone, John Sessions, Andrea Riseborough, Kenneth Cranham, Rupert Graves, Geraldine James, Andrew Lincoln, Daniel Mays

AlaRegularis
2016-08-30
Klassisk BBC-kvalitet och en stark och gripande historia om en orättvisa som fortfarande påverkar oss.
snideby
2016-05-22
Väldigt charmig och rolig komedi i fin brittisk anda! Starka karaktärer.
Taandborste
2015-01-25
Väldigt feel-good men utan att bli för mycket och det gillade jag starkt! Bra skådespel och snygga kläder och så, men tyvärr tyckte jag den var lite platt. Stark 3:a.
2014-09-21
En charmig, rapp, varm, välspelad och välberättad bagatell - och en viktig sådan. Det är inte de stora överraskningarnas film, det är inte banbrytandets film, det är på intet sätt filmhistoria som skrivs. Snarare tvärtom, men det funkar förbannat bra ändå, eller kanske även på grund av det. (10/15)
apelsinjosen
2014-03-26
Feel good-film om facklig organisering. :)
ASSFACE
2013-08-10
Mysig film, ibland är den lysande och ibland en helt vanlig förutsägbar film.
cameo
2013-02-27
Sisterhood is da schizzle!
Zipper
2013-02-25
elzplz: Den scenen säkrade fyran för mig. Äntligen en kvinnlig karaktär som säger precis det man tänker i ögonblicket. Jag trodde detta skulle vara en rätt fjantig film faktiskt, just för att filmer med stora kvinnliga ensembler ofta har fjolliga element i sig för att avväpna publiken. Så icke här. Bra! Sally Hawkins är perfekt i huvudrollen, som en liten späd mus som ryter som ett lejon.
martineden
2013-02-10
[rek. 3] En härlig och mångfacetterad film!! Lysande regi, skådespel och mycket bra tidskänsla. Dokumentära bilder inkorporeras på ett effektivt sätt. Snudd på full pott!!! 4+/5-
SilkyMoll
2013-02-10
Herregud, jag grät mig igenom hela filmen och jag tror att jag betygsätter både film och känsla här men det ger jag blanka fan i!!! Den här filmen berättar så otroligt mycket kring arbetarklass och kvinnorna i den och den lämnar mig med stor tacksamhet och fighting spirit. Tacksamhet inför kvinnorna som kämpat i historien och genom detta satt precis allt på spel. Den här filmen är en feministisk berättelse...och dessutom inom arbetarklassen, Jag tror inte det kan bli bättre! Equal pay damnit!!!