3.6

Magdalenasystrarna

Magdalene Asylums på Irland drevs av Sisters of Mercy på uppdrag av katolska kyrkan. Unga flickor skickades till Magdalenahemmen av familjer eller barnhem, och väl där hamnade de så gott som i fångenskap och fick slita hårt på tvätterier och utsattes för att bli befriade från sina synder. Det kunde till exempel vara en synd att ha en ogift mor, eller att vara för söt eller för ful, för intelligent eller att ha blivit utsatt för våldtäkt och berättat om det. För att befrias från synderna tvingades flickorna arbeta 364 dagar om året, utan betalning och som tack fick de svälta, de blev slagna, förödmjukade och om de blev gravida togs deras barn ifrån dem. Deras straff var livstidslångt. Tusentals kvinnor levde och dog hos Magdalenasystrarna. Det sista Magdalenahemmet stängde 1996.

Originaltitel The Magdalene Sisters
Regissör Peter Mullan
Manus Peter Mullan
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Geraldine McEwan, Anne-Marie Duff, Nora-Jane Noone, Dorothy Duffy, Eileen Walsh, Mary Murray, Britta Smith, Frances Healy, Eithne McGuinness, Phyllis MacMahon, Rebecca Walsh, Eamonn Owens, Chris Patrick-Simpson, Sean Colgan, Daniel Costello

Skapad 2019-11-22 av
2003 blev knappast ett nådens filmår för den katolska kyrkan. Från Mexiko kom en känga i form av Carlos Carreras gripande Fader Amaros synder, och här delar Peter Mullan ut en präktig råsop mo...   Läs mer »

supermancover
2017-01-24
Väldigt stark och tung film som griper tag direkt.
2017-01-20
Svårt att inte bli gripen och det är minst sagt chockerande att det vaktikst inte var så längesedan detta pågick. Filmen har sina brister och känns bitvis lite spretig men samtidigt är den rakbladsvass. Just verklighetsanknytningen gör att det knyter sig i magen på mig och jag tänker på allt vi låter ske idag. Fyran är kanske inte så stark som den borde vara men är ändå där. Starka och bra skådespelare och bitvis snyggt kameraarbete utan att stjäla uppmärksamhet.
RustyFilm
2016-12-07
Olika typer av övergrepp finns det gått om på vårt klot. Här beskrivs en av de mera höljda varianterna av övergrepp, förnedring och sadism. Berättelsen som bygger på verkliga händelser utspelas på ett katolskt nunnekloster. Ett kloster som fungerar som ett slavläger i en skrämmande och sluten värd som behärskas av ”Magdalenasystrarna”. Peter Mullan står för regin på ett utomordentlig bra sätt. En välgjord film.
-Hedda-
2014-07-12
Fascinerande tema men som filmupplevelse lirar det inte. Visst återspeglas grymhet men handlingens förutsägbarhet gör filmen mindre fängslande. Hade kunnat vara mer avskalad och komprimerad. Det som gör filmen gripande är det obehagliga faktum att scenerna bygger på verkliga händelser..
lightship
2012-12-13
Otroligt gripande och hemsk, men saknade något jag inte riktigt kunde sätta fingret på som var det som krävdes för en fyra. Stark trea dock.
Starlette
2011-11-30
Mycket intressant ämne! Starka karaktärer. Baserad på sanna händelser/personer. Måste se-film.
2011-11-22
Storymässigt är det här en film som följer mallen för fängelsefilmer/mentalsjukhusfilmer och liknande ganska slaviskt, men att det den här gången rör sig om en företeelse som jag inte hade speciellt mycket kunskap om sen tidigare gör det här till en intressantare film än många av de filmer den påminner om. Det är också väldigt engagerande berättat och att man får tycka lite illa om katoliker är ju alltid trevligt. Det blir dock lite för mycket offer-film för min smak, här finns förvisso många intressanta aspekter och karaktärer, men man hade gärna fått utveckla dessa ännu mer. Lite mer insikt, och lite mindre tycka-synd-om-manipulation hade varit att föredra. Men trean var iaf aldrig riktigt i fara
2011-11-21
En stark film om ett starkt ämne och det är chockerande att det förkommit ända fram till 1996 i ett civiliserat land som Irland! Att en religion kan ha en sådan syn på kvinnor och att folk är så inskränkta att de går på det är upprörande. Mycket bra att göra en film på det här ämnet och det gjordes bra, en stark trea!
Kajsa91
2011-07-28
Otroligt bra film och att det faktiskt är sant och ligger något bakom det gör det så sorgligt. Att sista sånt hemmet stängdes för bara 15 årsen (tror jag? dålig på matte..) är helt sjukt. Inte alls längesen faktiskt. En film alla borde se tycker jag!
TippiHedren
2010-09-19
Detta är en film som verkligen berör mig och man har lyckats komma de arma flickorna riktigt nära, med väldigt trovärdiga personporträtt.