2.6

Magi i luften

Daniel, Lina, Stefan och Terese är alla 16 år. De är världens bästa vänner och på väg ut i natten. En natt som alla andra, och likväl som ingen annan. För när solen går upp är deras liv och vänskap förändrade för alltid. Daniel är hopplöst kär i Lina, men Lina är hopplöst förälskad i sig själv - och i rockstjärnan Niklas Ravn. Terese vill förlora oskulden till Stefan, men Stefan vill hellre ut ur garderoben... till Daniel, som i sin tur har ett gott öga till Terese.

Originaltitel Magi i luften
Alternativ titel Love Is in the Air
Regissör Simon Staho
Manus Simon Staho, Peter Birro
Genre Drama, Komedi, Musikal, 2010-tal
Skådespelare Emma Sehested Høeg, Gustav Hintze, Victoria Carmen Sonne, Anton Honik, Laust Sonne, Dar Salim, Henning Valin Jakobsen, Mette Frank

Memmem
2017-08-31
Rockmusikal med usel handling! Filmen handlar om fyra 16-åringar som drömmer om kärlek och musikerkarriär, men de är samtidigt barnsliga och försöker bli vuxna i förtid. Den hoppiga handlingen bryts titt som tätt av högljudda, rockiga, korta musikstycken som inte riktigt passar in, men som inte är så dåliga. En och annan låt är riktigt bra. Skådespeleriet är sisådär. Fotot innehåller onödigt många närbilder och mörka scener. Musiken är som sagt rätt bra, men det räcker inte när manuset är så osammanhängande, hoppigt och innehållslöst. Betyg: 1½-
KyLLo
2017-03-22
En typ av musikal som känns riktad till ungdomar. Den tar upp typiskt pubertala ämnen som sex, könsorgan, sport och pruttar.
origC-J
2015-08-09
Simon Staho återanvänder de visuella idéerna från "Bang Bang", men det fungerar inte. Men det större problemet är det ofokuserade manuset som är platt, oengagerande och lämnar lösa trådar. Trevliga låtval, men man blir så trött på (ungdoms)filmer där det absolut viktigaste är att få ligga.
maldoror
2013-02-06
Jag tycker tvärtom det är en väldigt snygg film, och det är det inga färgfilter att tala om utan en väldigt amitiös ljussättning där varje scen har olika färgteman och varenda detalj i rekvisita, sceneri och ljus samspelar vilket gör det hela väldiigt surrealistiskt och fantasifullt.
xkattenx
2012-02-01
Ettan är nära. Provocerande dålig. Och ful! Speciellt det fula färgfiltret i samtliga scener.
HerrArne
2012-01-30
Musikal med humor och fina sångtexter på danska. Färgstarkt.