3.9

Magnolia

Magnolia är som en väv som visar upp livsöden i en serie händelser som både är självständiga och del av en och samma historia. Det är ett porträtt av en ensam stad där kärleken ibland hamnar i skymundan och samtidigt en resa i själens hemliga irrgångar.

Originaltitel Magnolia
Regissör Paul Thomas Anderson
Manus Paul Thomas Anderson
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Tom Cruise, William H Macy, Jeremy Blackman, Melinda Dillon, Luis Guzmán, Julianne Moore, John C Reilly, Jason Robards, Philip Seymour Hoffman, Alfred Molina, Philip Baker Hall, Melora Walters, April Grace, Art Frankel, Felicity Huffman, Michael Bowen
Betygsantal 19604

Skapad 2019-12-22 av tribute
Regissören bakom Magnolia är Paul Thomas Andersson. Han är sedan tidigare känd för bland annat filmen ”Boogie Nights”, utgiven 1997, i vilken flera ur Magnolias rollbesättning återfinns. Just...   Läs mer »

Skapad 2019-12-10 av flair_3
När Hollywood verkligen vågar sig på lite djärvare, mer konstnärliga filmer brukar de lyckas väldigt bra. Magnolia tillhör raden av filmer som låter flera parallella handlingar belysa ett tema...   Läs mer »

Hardcore87
2020-05-09
Minst 10 år sedan jag såg denna film. Tyckte den var bra då, nu när jag är äldre förstår jag denna filmen på ett annat sätt. Och det är i positiv bemärkelse. Det här är ett mästerverk från början till slut. Alla i den här filmen söker någon form av försoning eller samhörighet och mening med sin existens. antingen med sig själv eller med andra eller allt på en gång och. Och allt efter filmen pågår vävs den ihop med en välkänd händelse, ni som sett filmen förstår vad jag menar. Kan inte plocka ut en skådespelare som sticker ut från mängden. Alla gör ett grymt jobb. Mästerverk från början till slut.
92axha10
2017-10-07
Väldigt intressant film som använder sig av symbolism och drar paralleller. Karaktärerna är bra och skådespelet utsökt. Kanon!
RustyFilm
2016-12-07
En fängslande och lång film (3tim 10min) som är krångligt uppbyggd med flera parallella historier som på nått sätt finns under samma paraply. I en scen behövs det verkligen ett paraply, den som sett filmen vet vad jag menar. En annan scen som gillas är när låten "Save me" (det var väl den) går mellan skådespelarna som nån slags stafettpinne, kul.
supermancover
2016-10-06
Melora Walters gör ett otroligt vackert porträtt av en trasig mänska som har en chans att bli lagad igen. Otroligt av många andra med, men hon stack ut nåt så enormt.
Dele
2016-01-21
En fin genomtänkt och snitsigt ihopsatt historia som hittar det gemensamma i att vara människa, och bristen på och längtan efter kommunikation oss emellan. Mycket starka känslouttryck, ibland kanske lite väl dramatiserade.
ergopliroforia
2015-11-19
"sometimes when it hurts you feel bad" - Mahatma Ghandi
Spidde
2015-10-28
Det var mer än tio år sedan jag såg Magnolia senast, men efter att nu ha sett om den känner jag att jag måste höja betyget till en femma. Film blir knappast mer perfekt än såhär. Ett mästerverk av en allmänt mästerlig regissör. Rekommenderas till alla.
bad_droidboy
2015-10-25
Alltså jag ville verkligen älska den här filmen och storyn är tidvis väldigt intressant men ibland känns den väl pretantiös. Stabil 3a dock
timbo93
2015-10-16
Filmmagi! Philip Seymour Hoffman som ännu en oförglömlig karaktär. Jason Robards oslagbar i sitt livs sista stora roll! Och unge Jeremy Blackman som det aldrig blev något av, trots han nog gör den bästa prestationen i filmen.... Perfekt balans om hur sköra vi är och hur vi påverkas av ryggsäcken barndomen fyller med empati, lust och erfarenheter. Bland den moderna filmhistoriens bästa manus! "I confuse melancholy with depression sometimes."
vonadel
2015-03-09
Har varit sugen på att se denna ganska länge nu. Hade byggt upp förväntningarna lite för högt tror jag. Dessutom delade jag upp filmen på tre tittningar vilket nog inte heller var så smart. Tappar sammanhanget lite Den är visserligen väldigt lång. Men visst, jag kan förstå varför den blivit så uppburen, även om jag inte riktigt fastnar på det sättet. Skulle dock kunna tänka mig se om den, trots att den är så lång. 6/10