2.8

Majken

Dolly ringer KF-konsumentkontakt och får tala med Majken. Samtalet blir upptakten till en vänskap som dessutom leder till att Dolly går med i en hemlig sammanslutning av anarkistiska tanter. Efter en novell av John Ajvide Lindqvist.

Originaltitel Majken
Regissör Andrea Östlund
Manus Helene Lindholm, John Ajvide Lindqvist
Genre 2000-tal, Kortfilm, Drama
Skådespelare Lena Granhagen, Malin Ek, Gerd Hegnell, Björn Andersson, Henrik Vikman, Bengt Eklund

Kortfilm
2019-04-17
En film baserad på John Ajvide Lindqvist som inte är skräck, utan mer vardagsdramatik. Den har visats på Göteborgs Filmfestival, Uppsala Internationella Kortfilmfestival och SVT för många år sedan.
MidnightRadio
2011-12-09
Bra och märklig novell och kortfilm. Lena Granhagen är så vacker!
bnw
2011-10-28
Går på Uppsala kortfilmfestival nu i veckan.
bnw
2011-10-28
Seriöst? Har den här filmats? Den är ju jättemysig!
rockcat666
2008-08-11
snatta sällskapsålslösa ting i hög ålder, nej tack. Då knarkar jag hellre när jag kommer upp i den åldern. tråkigt foto!
lucius
2008-07-26
Tantarki
Papagiorgio
2008-07-21
Det sägs att Majken är Johan Ajvide Lindqvists tolkning av Morrisseylåten ”Shoplifters of the world unite”, och det kan jag köpa, men jag tycker mig även känna igen Fight Club, alltså en tolkning av Fight Club i Ajvides typiska melankoliska folkhemsskräckstil. Min misstanke är nämligen att han ganska ofta får sina idéer från filmer, som han sedan mer eller mindre adapterar rakt av till sitt format. Bra blir det i vilket fall, både böckerna och följande filmatiseringar, och det fattas väl bara annat med sådana förlagor/inspirationskällor.
MrsSmiths
2008-07-18
Kan bara hålla med England, dålig filmatisering av en av Ajvides sämre noveller.
finkan
2008-07-17
sådär...
England
2008-07-16
Riktigt tråkig filmatisering av den sämsta novell Lindqvist har skrivit...VARFÖR!!?? Det finns så många andra texter av honom och så väljer de denna smörja...