2.6

Maktens rus

En domare inleder en undersökning av en mäktig affärsmans förehavanden.

Originaltitel L'Ivresse du pouvoir
Alternativ titel Comedy of power, La comédie du pouvoir
Regissör Claude Chabrol
Manus Odile Barski, Claude Chabrol
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Isabelle Huppert, François Berléand, Patrick Bruel, Marilyne Canto, Robin Renucci, Thomas Chabrol, Jean-François Balmer, Pierre Vernier, Jacques Boudet, Philippe Duclos, Roger Dumas, John Arnold, Jean-Christophe Bouvet

Skapad 2019-10-25 av PortZebie
När den så kallade Elf-skandalen uppdagades i slutet av 80-talet kom det fram att politiker och höga chefer i oljebolaget Elf Aquitaine hade försnillat summor på hundratals miljoner, och spendera...   Läs mer »

labi
2013-09-18
Nej, här hände det inte mycket. Chabrol och Huppert har gjort bättre filmer. Aptrist.
NtoNW
2012-01-28
Den här filmen gav mig inte mycket - spänningen fanns där inte, den var platt filmad. Känns som om Chabrol helt saknade engagemang när han gjorde filmen. Även om Isabelle Huppert gör allt för att hålla filmen vid liv så räcker det bara till en tvåa.
mammene
2011-08-27
En ostrukturerad historia som jag tappade intresset för ganska fort. Så jag gav upp att försöka förstå, inte ens Huppert lyckades hålla liv i historien för hon kändes bara som hon gick omkring och småjävlades med alla och det blev jag trött på.
Sznax
2011-08-19
Skådespelarna (i allmänhet) och Huppert (i synnerhet) räddar en annars ganska trist film. Huppert passar perfekt i huvudrollen och vandrar igenom filmen på precis rätt sätt. Även om storyn är intressant så har valet av drama blivit fel. Det finns inga thriller aspirationer i filmen. Man hade kunnat hoppas på lite spänning, men istället är det nerdraget till ett lägre tempo än vad Chabrol stilfulla gamla thrillers var (t.ex. Slaktaren). Dessutom har man aldrig koll på vilken roll alla bovar har. Man slutar bry sig efter ett tag. Betyg 6.0
8bit
2011-08-19
Nej jag vet inte. Det står att filmen är från 2006, men bara klippningen och musiken ger filmen ett betydligt ofräschare intryck. Rörig, oengagerande och rätt fult filmad. Huppert fungerar, men det räcker inte för att göra det här intressant eller spännande.
Razzel
2011-08-19
Chabrol rosade inte marknaden direkt på ålderdomens höst - seg historia som inte ens Huppert kan rädda från en (svag) tvåa.
sirkurt
2010-10-20
Den sämsta Chabrolfilm jag sett hitills. Det funkar varken som drama,komedi eller thriller men Isabelle Huppert är strålande och väldigt engagerad och närvarande i sin roll!
emmycaution
2009-08-01
Det svagaste från Chabrol på länge. Hoppas han rycker upp sig framöver! Men att se en film med Huppert är ju aldrig bortkastat och musiken var fin.
foppa99
2009-06-18
stort nja
mi9
2009-05-10
Varning för missvisande titel! För mig suggererade den att en fransk undersökningsdomare (=en åklagare med mer befogenheter än i Sverige?) får för mycket makt gentemot de korruptionsmisstänkta direktörerna och låter sig dras med över gränsen... Detta skulle vara något nytt som ståndpunkt i en bred media och delvis gå emot våra kollektiva tendenser... vi VILL att rättskaffens åklagare och domare skall ordentligt klämma åt "högdjuren"! Visserligen kläms några av de myglande cheferna i ett statligt bolag åt - men nätverket överlever och omorganiserar sig och kan t.o.m. styra domarens chefer... Det är alltså som vanligt... Istället är det den kvinnliga undersökningsdomarens äktenskap som knakar i fogarna (inte heller något helt nytt)... men det handlar snarare om en överarbetad karriärist än makten... Största makten är fortfarande hos männen i nätverket vilka agerar resolut, men inte rusigt, om de måste... Filmen känns lite (särskilt mot slutet) som en längre avsnitt i en lång serie (om den offentliga korruptionen)... inte mer än en 3:a