3.1

Målaren på Moulin Rouge

Porträtt över konstnären Henri de Toulouse-Lautrecs liv i sekelskiftets Paris. Trots en ärvd förmögenhet och en stor (ännu oupptäckt) konstnärlig talang så lever T-L ett ensamt och alkoholiserat liv i väntan på den stora kärleken.

Originaltitel Moulin Rouge
Regissör John Huston
Manus Anthony Veiller, Pierre La Mure, John Huston
Genre Drama, 50-tal
Skådespelare José Ferrer, Claude Nollier, Katherine Kath, Suzanne Flon, Colette Marchand, Zsa Zsa Gabor

2015-01-06
Jag inser efter att sett klart filmen att jag inte har några klagomål eller invändningar mot det jag precis sett. Samtidigt inser jag tyvärr att Moulin Rouge(1952) inte var något för mig personligen. Den bristen(hos mig) hindrar mig från att engagera mig till fullo. Jag tror inte att det faktum att jag hade Buz Luhrman i tankarna när jag valde att se denna film heller var så lyckat för så färgsprakande och energisk härlig blir aldrig denna film.
Raimo_1985
2014-12-17
Jag tyckte den här var bra och rolig, massa fyndigheter. Perfekt längd var det också, de hade lätt kunnat gå i fällan och spårat ur till två och en halv timme eller nåt ännu värre. Bra jobbat.
Sznax
2013-09-21
Huston försöker, med sin stadiga hand, rädda filmen från det fruktansvärda manus. Det är precis han klarar av det. Lite för påfrestande skådespelare och karaktärer, fin scenografi och kostymer men alldeles för vanlig. Betyg 5.4

2012-05-06
Visuellt intressant, men i övrigt tråkig, dock med vissa intressanta tillbakablickar till Toulouse-Lautrecs ungdom. Tidigt framträdande för den blivande skräckfilmsduon Peter Cushing och Christopher Lee.
kakbakarn
2010-10-18
Tycker vikten av Zsa Zsas medverkan i den här filmen är överskattad, minns inte så mycket av den (medverkan alltså) och hon var heller inte med särskilt mycket. Filmen är inget speciellt egentligen men ändå klart sevärd om man är intresserad av Toulouse-Lautrec, vilket jag är. Mest kommer jag att minnas känslan av bitterhet en vanskapt person oundvikligen måste känna inför fenomenet romantisk kärlek.
sunvalley
2010-10-18
Dialogen är hollywoodskt fyndig och det är alltid kul att se Zsa Zsa. Toulouse-Lautrecs liv är fascinerande och tragiskt (det går ofta hand i hand), och gör sig utmärkt som föremål för en film, men Huston lyckas aldrig komma Toulouse-Lautrec nära. Annars är det god underhållning.
haajen
2010-10-10
En svag trea för campvalue (vi talar om Zsa Zsa här) men i övrigt rätt oinspirerat, kärlekshistorierna griper inte tag, mer intressant att se när den skildrar Lautrecs arbete.
Linusia
2010-09-20
En hygglig film om Toulouse-Lautrecs liv och så har vi ju dessutom den underbara sången som Zsa-Zsa Gabor sjunger. En stor hit på 50-talet.
yrkeschaufföre
2009-09-08
Ganska tråkig och intetsägande jag satt och störde mig på att det inte blir en etta eftersom tvåor är så tråkiga!!
MrsMintage
2009-09-05
Det var eländigt att vara Henri de Toulouse-Lautrec, och filmen skildrar det. Han tog till spriten för att dämpa sitt elände och inte blev det bättre. Filmen följer hans liv bra och spekulerar i hans hjärtas kärleksliv. Han var ju en krympling som ingen kvinna ville vara mer än vän med. Men han älskade dem; skökorna och danserskorna och han såg dem och förevigade dem.