3.4

Malcolm X

Skildring av den svarte ledaren Malcolm X:s liv. Han satt i fängelse och var kokainberoende men reste sig, togs om hand av en islamitisk organisation och blev en entusiasmerande revolutionär.

Originaltitel Malcolm X
Regissör Spike Lee
Manus Spike Lee, Arnold Perl
Genre Drama, 90-tal, Biografi
Skådespelare Denzel Washington, Angela Bassett, Albert Hall, Al Freeman Jr, Delroy Lindo, Spike Lee, Theresa Randle, Kate Vernon, Lonette McKee, Tommy Hollis, James McDaniel, Ernest Thomas, Jean-Claude La Marre, OL Duke, Larry McCoy, Maurice Sneed, Debi Mazar

andybrando
2019-01-21
Vittfamnande biografi. Fängslande från början till slut, med superbt spel av Denzel och säker regi av Spike Lee. Överraskande måttfullt porträtt av en fortfarande kontroversiell person.
Rift
2018-07-23
Alldeles för mycket religiöst skitprat. Mig kvittar det lika om det är kristet eller muslimskt, skitprat likförbannat. Karaktären var enkelspårig och endimensionell,filmen lyckades aldrig skapa intresse eller engagemang. Det var rent pinsamt att se den 38-årige Denzel Washington spela 20-åring. Han la allt krut på att förevisa ungdom istället för att gestalta en individ, bara en schablon. Första och enda tvåan på en Spike Lee-film.
Kayuzuzu
2018-01-10
Riktigt snygg biografi som kändes som att den skulle kunnat vara gjord idag. Imponerande skådespel!
Raimo_1985
2017-06-15
Andra titten på nio år, nu blir det full pott. Vilken jävla bra film, med Denzel i sitt livs roll!
mi9
2017-05-13
för mycket stereotypa historier i början slutet drar den ner ännu mer, till en 2:a
Ful_fisk
2016-10-17
Jag är fascinerad av faktumet att man inte fick veta ett jota om Malcolm X i skolan, och detta gör ju filmen bara ännu mer intressant, eftersom det blir en sentillkommen historialektion utöver en film. Och visst var det intressant! Snyggt gjort, bra spelat och spännande. Väl värt att se och överlägset det bästa jag sett av Spike Lee (gillade inte alls Do The Right Thing exempelvis).
andmoreagain
2016-03-13
Ja, va ska man säga? En filmbiografi som går in i de flesta fällor som dessa typ av filmer alltid gör; iscensättandet av 40-talet är alldeles för glättigt för att ta det på allvar, hej då realism (han var väl en verklig figur?) och många skeenden skildras alldeles för "orealistiskt" för att man ska kunna svälja det helt. Sen har vi det klassiska att även om filmen är såpass lång och skildrar allra viktiga händelser så blir huvudfiguren lite av ett frågetecken med sina val. Denna känsla har man alltid efter sådana här typ av filmer. Annars är den som film betraktad otroligt ambitiös, välgjord, fängslande och på ingalunda sätt tråkig.
Darn
2015-10-17
Det tog ett tag innan jag kunde känna mig in i stilen av den independent-artade dialogen och den lite bagatelliserande stilen av att skildra berättelsen. Som en längre film än genomsnittet betraktat fyller den dock, med ovanstående sagt, en kul funktion. Det blev aldrig särskilt svulstigt, vare sig i känslan av produktionen eller i berättandet. Ändå var det just detta jag kände skar sig i min upplevelse av filmen. Jag är kluven.
Engravadlax
2015-08-10
Jag har svårt att acceptera att man klädde sig som Malcolm gjorde på 40-talet. Helt otrolig getup och gångstil. Denzel är iaf mycket bra, och hans support är kompetent. Spike Lee lyckas hyfsat väl med att hålla intresset uppe i över tre timmar. Kudos. Det var kul att se den här filmen strax efter att ha sett om American History X, för det finns slående likheter mellan Malcolm och Derek Vinyard: genom filmen får vi följa deras rekrytering och upphöjning till fullmäktiga ledstjärnor för en religiös/politisk sekt med betoning på rastillhörighet, samt deras exkommunicering från sina respektive sekter och alla komplikationer som tillkommer. Malcolm var till sin karaktär en större ledare, men de delar samma psykologi.
kakbakarn
2015-08-03
En välspelade biopic om en intressant människa. Denzel gör en jättefin insats. Men ja, för lång och bara sådär lagom djuplodande och gripande.