3.2

Malena

En bitterljuv berättelse om Malena, som väljer att gå sin egen väg och utmana bygemenskapen i den lilla Italienska staden Castelcuto. Malena är oerhört vacker och när hennes man rapporteras saknad i strid kastar byns män, gamla som unga, lystna blickar efter henne. För den 13 årige Renato, sprängfylld av alla romantiska filmer han sett, blir Malena den sinnliga kärleken personifierad. Han följer henne överallt och bli allt mer besatt av tanken att äga henne. Snart börjar rykten florera om Malenas påstådda sexuella lössläppthet och hon finner sig utstött från bygemenskapen.

Originaltitel Malèna
Regissör Giuseppe Tornatore
Manus Giuseppe Tornatore
Genre Drama, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Monica Bellucci, Giuseppe Sulfaro, Luciano Federico, Matilde Piana, Pietro Notarianni, Gaetano Aronica, Gilberto Idonea, Angelo Pellegrino, Gabriella Di Luzio

2021-04-11
Håller med PeterTheW- "Människor är hemska." Filmen var väl okej...
RustyFilm
2016-12-11
Den här filmen går ganska så spårlöst förbi utan att skapa några djupare intryck. Det handlar om hur Malena råkar illa ut på grund av sin skönhet. Pojkarna och gubbarna som finns kvar i stan trånar och tanterna hånar och slår. Det hela utspelas under krigsåren på 40-talet i en idyllisk stad på Sicilien och allt är mycket Italienskt.
2014-11-28
Jag hade gärna velat säga att filmens handling var en av de starkaste sakerna man tar med sig från denna film men tyvärr. Därmed inte sagt att handlingen är dålig men styrkan är fotot, musiken och Monica Belluci som onekligen passar i rollen som kvinnan som alla män, stora som små, älskar/trånar efter, lika mycket som hon avskys av byns kvinnor.
Dutch
2013-08-08
Bellisimo!
Laasse
2013-07-22
Vacker men aningen pubertal film om mänsklig avundsjuka och missunnsamhet.
PeterTheW
2013-04-30
Människor är hemska.
tystponce
2013-04-02
Monica Bellucci säger inte mycket under filmens gång men lyckas trots (eller på grund av) det skildra Malenas resa mot självdestruktivitetens avgrund så smärtsamt realistiskt. En perfekt film på så många olika sätt.
TildaMaria
2012-11-16
Hemsk film som, liksom Gökboet, påminner mig om människors grymhet och missunnsamhet. Behovet av att kuva människor som verkar ha det bättre eller ifrågasätter ens livsval. Mobbmentalitet, feghet.
buggen
2012-09-11
Väldigt glad överraskning. Visuellt väldigt imponerande och med en inspirerade historia. Se och njut!!
Gigi1943
2012-08-29
Helt okej enligt min mening. kan rekommenderas.