2.9

Mamma

Gerd är en ung kompromisslös filmjournalist med en näst intill självförbrännande skaparlust. Hon drömmer om att bli filmregissör och åker till Frankrike för att göra intervjuer med Jean Gabin på näthinnan. På tågresan hem blir hon blixtförälskad i den unge soldaten Pierre som är på väg till fronten. De kommer aldrig mer att mötas, men händelsen leder till ett viktigt avgörande i hennes liv.

Originaltitel Mamma
Alternativ titel Gerd, Our Life Is Now
Regissör Suzanne Osten
Manus Tove Ellefsen, Suzanne Osten
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Malin Ek, Etienne Glaser, Serge Giambernardini, Heinz Hoenig, Moa Stridbeck, Philip Zandén, Hans V Engström, Anne-Lise Gabold, Iwa Boman, Inga Landgré, Helge Skoog, Bertil Norström
Filmnummer 20788

emilstjernholm
2016-05-10
Spännande slice of life-biografi om Gerd Osten. Då jag fascineras av perioden och tidens filmkultur tyckte jag den var riktigt intressant enkom för den fina miljöskildringen.
andmoreagain
2014-12-29
Ostens intentioner vore elakt att klandra men filmen staplar bara pretentiösa scener efter varandra som inte leder någon annanstans än till en dynghög på pretto-filmernas soptipp.
origC-J
2013-04-29
Osten kan sitt hantverk hyfsat väl, och det är en hyfsat intressant historia. Det mesta är hyfsat faktiskt, och därmed får den en genomsnittlig trea.
KimEkberg
2012-11-21
inte så värst vidare. inget jag kan ta till mig eller relatera till så mycket till mitt eget liv. ganska ful och dåligt spelad också, tonträffen är liksom inte så bra.
alexi
2010-08-09
Mycket fint porträtt!
ouimadame
2007-01-17
okej, jag såg bara halva. borde kanske se hela?
jep
2006-10-06
Fräscht berättad med roliga bildlösningar. Tycker om okronologiskt berättande som inte har ambitionen att förklara alla detaljer.
menschenfeind
2006-10-02
Blev bättre ju längre det gick.
Shilliboo
2006-10-02
ja de säger en jädra del
axelaxelj
2006-10-02
Att den är bra för att de satt 4 och 5?