2.8

Mamma Mia! Here We Go Again

Mamma Mia är tillbaka och här får vi reda på hur Donna träffade de tre möjliga papporna som ung.

Originaltitel Mamma Mia! Here We Go Again
Alternativ titel Mamma Mia 2
Regissör Ol Parker
Manus Ol Parker
Genre Komedi, Romantik, Musikal, 2010-tal
Skådespelare Amanda Seyfried, Meryl Streep, Lily James, Pierce Brosnan, Colin Firth, Stellan Skarsgård, Dominic Cooper, Andy Garcia, Christine Baranski, Julie Walters, Cher, Alexa Davies, Jessica Keenan Wynn, Josh Dylan, Jeremy Irvine, Hugh Skinner, Maria Vacratsis, Susanne Barklund, Omid Djalili, Gerard Monaco, Anna Antoniades, Panos Mouzourakis, Naoko Mori, Togo Igawa, Anastasia Hille

Ful_fisk
2020-06-01
Såg den mest för att några kompisar kallat den "sämsta filmen någonsin" så förväntningarna var kanske inte uppe i taket, men jag tyckte inte den var så tokig. Storyn är ju förstås inte så mycket att hänga i julgran, mest bara att man får se flashbacks för sakerna som det talades om i första filmen varvat med en tunn nutidsintrig. Meryl Streeps frånvaro lämnar också ett stort hål, och Lily James blir mest bara provocerande glad och positiv istället. Jag menar, hur hurtig kan en människa bli? Killarna som spelar gubbarna som unga är inte mycket att hurra för heller, saknar helt charmen från veteranerna som imiteras. Men filmen har ändå samma uppsluppna och enkla attityd som gjorde att ettan fungerade, musiken är bra och platserna är vackra. Dessutom är kameraarbetet snyggt, men stiliga åkningar och snillrika övergångar. Men någon bra film är det ändå inte i slutändan, så det blir helt enkelt en simpel tvåa.
hsimpson
2019-05-25
Bättre än ettan, men inte en film man ska ha några höga förväntningar på.
Rufsa
2019-02-02
Hade låga förväntningar och väntade ett tag med att se den. Ettan är ju ganska cheesy och om man inte gillar musikaler och/eller ABBA är det ju definitivt ingenting man ska kolla på! Kan man släppa att den är lite fjantig så - ja, den gör en glad och den höll definitivt måttet jämfört med ettan - om den inte t.o.m var bättre! Från mig får den ett STORT PLUS för de 3 papporna i yngre version, som ju var betydligt trevligare att titta på som unga om man säger så! ;)
Krilledood
2019-01-24
Vad är poängen med den här filmen mer än att dra in mer pengar? Handlingen är nästan identisk med föregångaren fast mycket tråkigare berättad, och några av låtarna som var med i ettan återkommer trots att det finns hur många bra ABBA-låtar som helst de inte rört vid. Se hellre om första filmen istället som är riktigt bra!
labi
2019-01-05
Nä. Tillför inte ettan något alls. Storyn har vi ju redan fått veta i första filmen, och de unga versionerna är bleka kopior av originalen i ettan. Saknar Meryl. Och favoriterna The Piper och As Good As New.
sawa
2018-12-27
Ettan var bra, trevlig, många bra skådisar som fick visa sina sångtalanger, och med en ok story. Tvån saknar allt det, förutom att det var ganska många bra skådisar fast någon bra sång var det inte och någon bra skådespelarprestation var det inte, storyn ok vad gäller bakgrunden till ettans story men i övrigt bara dålig. Vissa filmer ska man kanske inte ha en uppföljare till och Mamma Mia är en av dem.
Maggan04
2018-12-25
Mja... okej film. Början var rörig och det kändes som de matade på med sångerna i tid och otid. För mycket upprepande av storyn från första filmen. Inte mycket nytt till storyn. Men den sista halvan kändes något bättre. Den får väl nånstans stark trea men inte i närheten av en fyra för mig.
Robodan
2018-11-23
Fungerade väl för mig. Mysig uppföljare med en mycket enkel men fin story. Lily James är jättebra och otroligt vacker. Amanda Seyfried har den absolut bästa sångrösten och har denna gång fått flest solon. Snällt, småroligt, otroligt simpelt men fint. Cher fyllde ingen funktion förutom att bräka på med sin inte lika vackra röst.
yrkeschaufföre
2018-11-21
Det är länge sen jag köpte en film till fullpris men jag ägnade förra veckan åt att kolla på klipp från filmen och när jag såg den i butiken fick jag för mig att jag ville se den NU! Och nu har jag gjort det, Bra men en svag fyra.
StureStenhög
2018-11-13
Tyckte nog den här höll ungefär samma klass som föregångaren. När jag läser min kommentar till första filmen verkar det förvisso som att jag störde mig lite mer på den, men att jag inte gjorde det lika mycket nu berodde antagligen på att jag var helt förberedd på vad jag kunde förvänta mig den här gången. För det är fortfarande lite för tramsigt och fluffigt, men det är också ganska trevligt, musiken är fortfarande ganska bra, och skådespelarna är sevärda