3.7

Mamma Roma

Den prostituerade Mamma Roma har sparat i många år för att äntligen, som medelålders och uttjänad, få råd med en lägenhet och en fruktvagn. Äntligen kan hon lämna gatans hårda tillvaro och hämta hem sin ende son som vuxit upp i fosterhem på landet. Hon drömmer om en bättre värld för 16-årige Ettore, men för honom kan det vara för sent.

Originaltitel Mamma Roma
Regissör Pier Paolo Pasolini
Manus Pier Paolo Pasolini
Genre Drama, 60-tal
Skådespelare Anna Magnani, Ettore Garofolo, Franco Citti, Silvana Corsini, Luisa Loiano, Paolo Volponi, Luciano Gonini, Vittorio La Paglia, Piero Morgia, Pietro Ceccarelli, Marcello Sorrentino, Sandro Meschino, Franco Tovo, Pasquale Ferrarese, Leandro Santarelli

Skapad 2019-12-13 av Denfilmgalne
Pasolinis film Mamma Roma handlar om Mamma Roma och hennes son Ettore. Filmen handlar om deras flytt till Rom och deras anpassning till det nya livet där och man får se både fördelarna och de mån...   Läs mer »

2017-02-07
Den här filmen har tre stora minus: 1. Den är ganska segstartad. 2. Slutet är ofantligt överdrivet. 3. Ettore Garofolo spelar över rejält, särskilt mot slutet. Ganska synd då det här hade kunnat bli en väldigt bra film.
2016-08-06
Lite seg i början men annars en väldigt bra film. Stort plus till skådespelarna.
Spidde
2015-10-30
Storyn är intressant men jag fastnade tyvärr aldrig för filmen. Är man intresserad av filmhistoria är den säkert intressant eftersom den är råare och mer naken än mycket annat från samma tid. Jag har svårt för Magnani i huvudrollen och alla de scener där hon argt stirrar in i kameran.
MrPraline
2014-12-06
Förvånansvärt bra och intressant film. Stabil 3:a.
SantaClaus
2014-01-04
Briljant spelad och skriven. En kvinna försöker fly trasproletariatet men hennes förflutna söker ständigt upp henne. Hennes främsta projektionsyta är hennes son, som dock saknar intresse för ett borgerligt liv. Låter rätt trist, tills man hör dialogerna som är vassa och fyllda med humor. Det rör sig inte om en paternalistisk beskrivning av det subalterna - dem som inte har någon röst för att tala för sig själva - utan snarare om ett komplext och poetiskt porträtt av en miljö.
sirkurt
2013-04-14
Anna Magnani är verkligen hela filmen, fantastisk rolltolkning. En vacker, enkel och magisk film: Ett mästerverk! Redan från första stund och genom hela filmen känner jag med de två huvudpersonerna: mor och son som verkligen känns som två riktiga personer som finns och inte bara två skådespelare.
JimCarrey
2013-03-19
Mycket välberättad film med omsorgsfullt bearbetade karaktärer med många bottnar. Tyvärr tappar den vid det uppstyltade slutet men stabil trea får den i alla fall
Denfilmgalne
2012-02-22
En mycket bra film med bra skådespelare. Magnani är en av mina favoritskådespelerskor. Slutet är ett mästerverk i sig.
martineden
2012-02-21
[rek. 4] Fantastisk film! Tyvärr har Pasolinis film felaktigt blivit besudlat med återverkningarna av kontroverserna kring SALO. Visst, jag instämma att hans filmer ibland blir lite teoretiskt baktunga och att goda idéer inte alltid resulterar i god film. Detta tillsammans med MATTEUSEVANGELIET är bevis på regissörnens skicklighet och fina visuella uttryck. Gillar referenserna till målningar och Anna Magnani är fullkomlig i huvudrollen. Här visar Pasolini prov på visualitet och skicklighet för stämning istället för att vara en provokatör. Mycket, mycket bra!! 4+.
#54
2012-01-01