Man lever bara två gånger

När Blofield, SPECTRES toppman, försöker starta ett kärnvapenkrig genom att kapa en rysk och en amerikansk rymdkapsel, får agent 007 James Bond omedelbart uppdraget att förhindra den förödande katastrofen kriget skulle innebära. Hans uppdrag tar honom till Japan, där konfronteras han med den ondskefulla SPECTRE-organisationen och dess djävulska ledare, Ernst Stavro Blofield.

Originaltitel You Only Live Twice
Regissör Lewis Gilbert
Manus Roald Dahl
Genre Action, Thriller, Äventyr, 60-tal
Skådespelare Sean Connery, Akiko Wakabayashi, Tetsurô Tanba, Charles Gray, Donald Pleasence, Bernard Lee, Lois Maxwell, Desmond Llewelyn, Michael Chow, Mie Hama, Teru Shimada, Karin Dor, Burt Kwouk

ThePatient
2019-06-24
Roald Dahl på manus! Det var det värsta jag varit med om.
jopjop
2018-08-19
Jösses amalia vilken smörja! Inte mindes jag att den var såhär dålig. Till och med Sean ser lite skamsen ut. Det är inte långt till ettan men det får bli en tvåa "for old times' sake"...
Zebulonm
2017-09-08
En bra Bondrulle....
fridenpaden
2016-12-11
Ganska stabil äldre Bond. Spektakulär scendesign, både i rymden och på jorden, med Spectre i huvudrollen.
AlaRegularis
2015-09-22
En av de mest Bondaktiga Bond-filmerna. Blofeld är här arketypen för de megalomaniska superskurkar som dykt upp i alla filmer sedan dess. Överdrivenheten och just Blofeld är filmens stora behållning.
Starkbröl
2015-07-30
Uschligt manus med massa knasiga och helt onödiga longörer som bara finns där för att visa upp mer japansk kultur för västerlänningarna. Inte fel i sig men det är väldigt oskickligt gjort. Effekterna är ovanligt horribla, även för sin tid. Klippningen är ganska dålig. Till och med bondbrudarna är klart tveksamma. Sötast är förstås katten.
kervisch
2015-06-02
3 av 5. Godkänd
Dutch
2014-11-24
Bond i Japan, en av de bättre Bondsen.
2014-11-07
Den svagaste 007 rullen från 60-talet. Sean Connery gör sin sämsta insats som Bond och de övriga skådisarna är inte kul att kolla på. Det som också drar ned betyget är att filmen känns splittrad med ett ganska svagt manus. Det som håller filmen över ytan betygmässigt är ju att det trots allt är en Bondfilm med allt vad det innebär. 2+
ryderup
2014-08-30
En av de bondigare Bond-filmerna. Också den, ihop med Goldfinger, jag har störst nostalgisk koppling till. Filmmusiken, Nelly och attacken mot vulkanbasen tar tillbaka mig till 1993. Att Pleasence tillät bond att röka sina egna cigaretter känns som ett väldigt amatörmässigt misstag av en superskurk dock.