3.5

Man on the Moon

Om ståuppkomikern Andy Kaufman, som genom sin egensinniga humor influerat många av dagens komiker. Filmen följer hans privata liv och hans karriär från små klubbar upp till gäst i Saturday night live.

Originaltitel Man on the Moon
Regissör Milos Forman
Manus Scott Alexander, Larry Karaszewski
Genre Drama, Komedi, 90-tal, Biografi
Skådespelare Jim Carrey, Danny DeVito, Courtney Love, Peter Bonerz, Leslie Lyles, Gerry Becker, Vincent Schiavelli, Paul Giamatti, Mary Lynn Rajskub, Caroline Rhea, George Shapiro, Michael Kelly

Skapad 2019-11-09 av JoeZ
Denna fantastiska berättelse handlar om Andy Kaufman. Jim Carrey gör sitt porträtt av denna väldigt unika komikern. Redan vid första anblick så får vi ett smakprov på den unika humorn som Andy...   Läs mer »

Ful_fisk
2020-05-29
En bra film hantverksmässigt och skådespelarmässigt. Den enda invändningen är väl egentligen till hur Kaufmann gestaltas. En person med bättre koll på denne mystiske man får väl avgöra hur trogen filmen är hans egentliga liv, men personligen fascinerades jag av hur ojämn han tycktes vara som komiker. En del av hans uppträdanden är briljanta, men det mesta gör att jag har svårt att förstå hur någon skulle ha velat ha med honom att göra. Som att de tagit bort alla hans framträdanden som publiken uppskattade och bara fokuserat på katastroferna. Vilket nog är vad de gjort. Men en bra film är det. Carrey har sällan varit bättre.
vonadel
2019-10-15
Kände för att se om denna. Minns att jag gillade den när den kom. Gillar Carrey över lag, och detta är en av hans bästa prestationer tycker jag. Intressant människa den där Kaufmann. Tredje bra filmen i rad nu. Fantastiskt. 7/10
Galivan
2017-11-03
Carrey känns lite för intensiv och clownaktig , Kaufmann var mer tillbakalutad, han kunde ha en intensiv blick och göra yviga gester, men samtidigt hade ett lugn och avspändhet, utan att vara lättsam. Men Carrey kanske ville behålla en del av den lite galna stil som han (Carrey) hade blivit känd för, och göra en slags sammansmältning av han själv och Kaufman. Det är en otroligt svår uppgift att fånga en person som spelar olika karaktärer, i synnerhet Kaufman. Det måste bli schizofrent, Carrey hade ju inspirerats av Kaufmann redan 1983 då han gjorde en Elvis-imitation hos Johnny Carson show på samma sätt som Kaufman hade gjort 1977. Men här gör han alltså Kaufmann's Elvis. Jag vet inte hur en perfekt Kaufman-film skulle vara, men det behövs nog mer än bra imitationer. Bra att filmen gjordes ändå, som en hommage.
wasteoftime
2017-10-09
Filmen om Andy Kaufman och hans leverne innehåller ju allt man kan önska. Därtill är det antagligen vad som kommer att ses som Jim Carreys magnum opus. Jag har alltid gillat den här filmen starkt, och min åsikt ändras verkligen inte när jag nu ser om den. Snarare förstärks den. Det är nära en femma, men når inte riktigt hela vägen, men en fyra, är då inget att skämmas över!
Raimo_1985
2017-05-14
Lite för lång, verkligen, men den är rolig.
2016-11-26
Bland det tråkigaste jag sett!
Dele
2016-11-14
Habil men ganska konventionellt berättad film. Carrey är bra på det han gör, vilket är lite för utåtriktat för min smak. Jag får mer känslan av filmisk uppvisning än autentiskt liv. Stark betygstrea.
YouAreNrIchi
2016-04-11
Visste inte mycket om Andy Kaufman innan jag såg filmen och om filmen är rättvis så verkar han mest har varit rätt jävla dryg och inte särskilt rolig. Men filmen är inte så pjåkig.
Ahrle
2015-09-27
Jim Carrey är mycket bra i rollen som Andy Kaufman och det är skönt att se honom i en på sätt och vis mer dämpad roll. 70 och 80-talet är oerhört snyggt återskapat och man njuter verkligen av hur välgjort det är. Lite väl lång möjligen vilket drar ner betyget från en 5a till 4a.
Qhunden
2015-09-11
Har dålig koll på Andy Kaufman men han (och Jim Carreys gestaltning) är ju genial. Det var ett bra tag sedan jag såg en komedi värd namnet och även om jag tycker att den bitvis kräver lite tålamod sitter jag och dumflinar mest hela tiden, apgarvar till och med ett par gånger! Inte all icke-hierarkisk konst ska hyllas, men Kaufmans gråzon och intentioner i i kombination till det han levererar och hur det tas emot är en helt klockrent absurd kombo. "Here I come to save the daaay!"