3.6

Man on Wire

1974 utförde Philippe Petit vad många anser "århundradets konstnärligaste brott". På mer än 410 meters höjd gick han på lina mellan tvillingtornen World Trade Center i New York.

Originaltitel Man on Wire
Regissör James Marsh
Genre Dokumentär, 2000-tal

92axha10
2018-02-25
Bra välgjord dokumentär om en energisk och förmodligen smågalen person med en dröm.
Christofer
2017-05-03
3/5 2017 (4:a): Håller även efter omtitt nu strax efter att jag hade sett The Walk. Jag håller fast vid min förra kommentar. 27/11 2010 (4:a): En fantastiskt välgjord dokumentär, såväl gällande foto och musik som klippningen. Det är fascinerande med folk som viger sitt liv åt en enda aktivitet och jag har stor respekt för dessa människor.
nilsy00
2016-12-10
Tycker med den historia de har och arbeta med att filmen borde vara mycket bättre.
krusbjorn
2016-06-18
Håller med xpor. Huvudpersonen är alldeles för egocentrerad och självuppblåst för att denna dokumentär ska vara njutbar. Medan intervjuerna med alla "medarbetare" håller en trovärdig nivå, är det helt uppenbart att Philippes intervjuer är fulla med grova överdrifter och en hel del skitsnack. Bitvis liknar det mestan mer spelfilm än dokumentär. Historien är spektakulär nog som den är, och filmen förlorar i mitt tycke väldigt mycket på att offra sin trovärdighet på självgodhetens altare. Tyvärr en besvikelse.
BarryHero
2015-12-27
Cool story, men som dokumentar ar den inte sa imponerande. Fransmannen hade garna fatt prata franska med engelska undertexter istallet. Ibland svart att hora vad de sade och den med krulligt har var inte sa bra pa att uttrycka sig pa engelska. Synd att de inte har nagon filmupptagning av sjalva traskandet. Ser fram emot att se Zemeckis film.
TimBuckley
2015-10-22
(rek 4a) Inspirerande film om en storartad trivialitet. Perfekt filmisk kompanjon till spelfilmen med Gordon Lewitt. Dock så är inte själva dokumentären i sig något märkvärdigt. 3a.
2015-01-03
En härligt regisserad och berättad dokumentär som verkligen griper tag i mig. Scenerna med Philippe Petit på linan mellan World Trade Centerbyggnaderna fick mig att engagera mig till den grad att jag inte kunde sitta still utan vankade nervöst fram och tillbaka. Jag är inte direkt förtjust i höga höjder och att se detta var verkligen med skräckblandad förtjusning.
Rehn108
2014-08-21
Bra uppbyggd dokumentär som är intressant nästan rakt igenom. Vissa otydligheter som dessvärre aldrig klaras upp, och en ganska irriterande huvudperson. Men annars var det bra. 4/6.
xpor
2013-07-07
Egocentrism så att jag spyr. Annars en helt okej film, fast trist.
Tabu
2013-07-05
Har svårt för Philippe Petit som person, men känner djup bävan inför hans artistiska "kall"... Det hade varit fint att skriva att fria människor inte är rädda för någonting, men jag är väl antagligen ganska kuvad av min uppfostran... Plus för att Michael Nyman tuffat till sin musik en aning också(!)