3.5

Män som hatar kvinnor

Mikael Blomkvist, ekonomireporter, döms till fängelse för förtal av finansmannen Wennerström, och beslutar sig för att ta time-out från sitt jobb på tidskriften Millennium. I samma veva får han ett ovanligt uppdrag. Henrik Vanger, tidigare en av landets främsta industriledare, vill att Blomkvist ska ta reda på vad som hänt Vangers unga släkting Harriet, som varit spårlöst försvunnen i snart fyrtio år. Till sin hjälp får han Lisbeth Salander, en ung strulig tjej, tatuerad och piercad, men också professionell hacker och med unika egenskaper som gör henne till en oslagbar researcher.

Originaltitel Män som hatar kvinnor
Alternativ titel Millennium: Män som hatar kvinnor, The Girl with the Dragon Tattoo
Regissör Niels Arden Oplev
Manus Nikolaj Arcel, Rasmus Heisterberg
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Michael Nyqvist, Noomi Rapace, Peter Haber, Lena Endre, Gunnel Lindblom, Stefan Sauk, Ewa Fröling, Tomas Köhler, Marika Lagercrantz, David Dencik, Björn Granath, Peter Andersson, Sven-Bertil Taube, Ingvar Hirdwall, Annika Hallin, Yasmine Garbi, Sofia Ledarp, Michalis Koutsogiannakis, Stefan Sauk, Jacob Ericksson, Reuben Sallmander, Gösta Bredefeldt, Fredrik Ohlsson

Skapad 2019-12-14 av weng-weng
Journalisten Mikael Blomqvist får lämna sin post på en grävande tidning efter att någon lurat honom i en bevisfråga i samband med en artikel. Han döms till fängelse men innan han ska avtjäna ...   Läs mer »

Skapad 2019-11-16 av Stygga-Vargen
I november 2004 dog journalisten och författaren Stieg Larsson och han lämnade tre färdiga bokmanuskript efter sig - och även om kungaparet menar att han ger en felaktig bild av Sverige i sina ver...   Läs mer »

Skapad 2019-11-09 av bluevelvet
Den populäre ekonomireportern Mikael Blomkvist (Michael Nyqvist) har tilldömts tre månaders fängelse för förtal på finansmannen Wennerström (Stefan Sauk) och hans affärsverksamhet, och beslut...   Läs mer »

Ful_fisk
2020-01-25
Denna film golvade mig i biosalongen för mer än tio år sedan, och den är precis lika bra idag. Tät, intensiv, spännande och samtidigt väldigt jordnära. För varje ny berättelse som kommit ur det här universumet tycks det bli mer och mer action, svindlande konspirationer, avancerade twister och superkrafter, vilket inte bara tar bort trovärdigheten, utan också sakta förvandlar ett väldigt mångbottnat och nyanserat drama som detta, till en svartvit rape and revenge-serie. Jag önskar således att man allt oftare skulle tala om denna film i ensam majestät, snarare än ihopskuffad med dess, förvisso inte nödvändigtvis dåliga, uppföljare. Men ettan är i särklass, och en titan inom svensk thriller-film. Jag vågar nog mig till och med på femman.
2018-02-04
Inte min typ av film eller bok. Tycker att karaktären Lisbeth Salander är så otroligt överdriven, så nej tack..
Nalleman
2018-01-03
Kort sagt en bra film!
widez
2017-05-23
Helt ok deckare. Bra skådespel.
RustyFilm
2016-12-06
Har som väldigt många andra svenskar läst boken innan jag såg filmen och kan konstatera att den följer boken lydigt. Att det är en spännande och intressant thriller överraskar ingen som läst boken. Med hjälp av N A Oplevs regi kan vi här plussa på en bildmässigt snygg dimension. TV versionen som desutom är en blu-ray utgåva innehåller cirka en halv timme mer film dessutom är det en del mindre förändringar i klippningen (positiva sådana). Alltså, den spännande och intressanta Stig Larsson thriller har fått en förbättrad filmatisering som lyfter helheten ytterligare ett snäpp. Och Noomi Rapace bara strålar
2016-08-02
Även om man ändrat på en del saker så är jag väldigt nöjd med denna filmatisering, till skillnad från den värdelös USA-versionen. Noomi Rapace gör sin bästa roll hittills i Millenium-trilogin.
AlbinWesley
2016-05-12
Oväntat bra, ja det var den. Såg tretimmarsversionen men tyckte inte det blev långrandigt över huvud taget, kanske för att den i sin form mer liknar en miniserie då. Och det gör den bra. Den förvaltar ett arv av goda kriminalminiserier som producerats i Sverige (med detta menar jag naturligtvis inte dussinproduktionerna som pumpas efter löpandebandsprincipen), och gör det stilsäkert såväl som spännande och intrikat. Bitvis ganska nära fyran!
Johan_G
2015-08-21
En bra åh spännande svensk deckare.
Galivan
2015-07-16
Min åsikt har svängt rejält vad gäller den här filmen. Jämfört med genomsnittliga svenska polisdeckare kändes den ovanligt underhållande. Men det finns väldigt mycket att störa sig på och filmen har åldrats dåligt.
2014-12-27
Den når inte upp till det fantastiska beröm filmen fått, som jag hade tagit till mig innan, men den är bra, riktigt bra. Jag tycker Michael Nyqvist och Noomi Rapace är väldigt bra och lyckas ta på sig det stora ansvaret som har lagts på deras axlar i denna produktionen. Peter Andersson är som vanligt också riktigt bra i en rätt otacksam roll som jag anser man får vara rätt modig att ta på sig.