3.8

Manchester by the Sea

Livet för en vaktmästare från Boston förändras för alltid då han återvänder till sin hemstad för att ta hand om sin tonårige brorson.

Originaltitel Manchester by the Sea
Regissör Kenneth Lonergan
Manus Kenneth Lonergan
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Casey Affleck, Michelle Williams, Kyle Chandler, Lucas Hedges, CJ Wilson, Heather Burns, Tate Donovan, Josh Hamilton, Anna Baryshnikov, Gretchen Mol, Matthew Broderick, Kara Hayward, Tom Kemp, Ben O'Brien (IV), Christian J Mallen, Stephen Henderson
Filmnummer 120063

Skapad 2019-12-10 av Jules4893
Manchester by the Sea berättas väldigt naket och ärligt. Vi ser starka relationer växa och försvinna som jag inte sett lika starkt på duk sedan Blue Valentine. Regissören och manusförfattaren ...   Läs mer »

2018-02-18
I botten en gripande i historia. Skådespelet är klanderfritt (med andra ord gör Casey Affleck sitt livs roll, även om han givetvis är den svagaste länken i ensemblen). Men som film betraktat är det mest tråkigt. Det puttrar liksom på på halvfart utan att egentligen komma någon vart. En och annan scen är riktigt bra, men i huvudsak känns hela filmen som en transportsträcka. (6+/15)
arietis
2018-01-15
Att måla upp stämning genom färgsättning, val av miljö och tempo klarar de flesta filmskapare av att göra. Att skapa så komplexa karaktärer och att ge en så fyllig bakgrund, med så få ord... det är det få filmskapare som klarar av. Det hade varit lätt att ta genvägar för att ge bakgrundshistorien, men det hade aldrig blivit så kraftfullt om tempot hade varit snabbare, med mer dialog. Det långsamma, ofta ordlösa och återhållsamma berättandet gör filmen svår att förutse. Det minimalistiska formatet gör att de scener med mer händelser och tempo blir så mycket mer kraftfulla. Eftersom filmen har så hög kvalitet blir också kraven väldigt höga. Sorg och känslor porträtteras skickligt av Affleck och Hedges. Det är helt och hållet de som bär filmen. Upplevelsen av att förlora en nära anhörig porträtteras klockrent. Det som gnager någonstans långt bak, är att det inte är helt trovärdigt att både Lee och Patrick hanterar sorgen lika tillbakahållet. Hodges gör ett fantastiskt jobb med att porträttera Patrick, men här känner jag att Lonergan har skalat lite för mycket och därmed tappat bort Patricks sorg. Filmen är för realistisk och för bra för att tillåta ett sådant förenklande. För mig gör det att filmen inte riktigt når upp till en femma, men det är väldigt nära.
paninaro
2017-11-16
Becksvart, men det känns inte konstlat för sakens skull, snarare vardagligt på ett sätt som gör att det mitt i all tragedi finns en vardaglig, anspråkslös känsla av hopp för de ytterst verkliga människor som filmen väldigt skickligt skildrar. Filmen rör sig framåt i olika grader av sorg utan att göra något vägval som skulle kännas förutsägbart. Snyggt, välgjort och mänskligt.
ilgoga
2017-10-23
Trodde att jag skulle bli besviken efter all hype, men denna levde upp till allt. Michelle Williams är inte med mycket men är helt fantastisk när hon är det. Och kanske den mest trovärda 16-17åring jag sett på film.
carre006
2017-10-23
ångest...
RustyFilm
2017-10-17
Mycket mörk historia det här. Men visst är det intressant att ta del av Lee (skönt gestaltad av Casey Affleck) och Patriks (Lucas Hedges) öde. Mitt i all dysterhet får man även glimtar av en snyggt fotad naturmiljö från Manchestertrakten och trots all oförlöst sorg och alla skuldkänslor finns hela tiden en vardaglig humor i Lee och Patriks dialog Filmskapare Kenneth Lonergan har helt enkelt skapat ett skönt och trovärdigt drama.
mammut
2017-10-13
Jag vart förvånad när den plötsligt bara tog slut. Till och med mitt tråkiga liv är mer spännande.
arruba
2017-10-08
Det här var så himla bra, man blir tokkär i Bostons utkanter och trots filmens tunga smog av depression så sitter man som förälskad i biostolen.
emilstjernholm
2017-10-03
Välspelad och lågmäld film med fin och trovärdig dialog mellan Affleck och den 16-årige Hedges. Gillar att Lonergan arbetar mycket med helbilder och skådespelarnas kroppsspråk.
wiberga
2017-10-02
Den var bra på många sätt, men jag ger den bara en trea tyvärr då jag känner att den hade potential att kunna bli så mycket mer. Jag kände ingenting för någon av huvudkaraktärerna, tyckte båda två var idioter. Svårt att bry sig då. Hade mycket hellre sett att filmen handlade om MIchelle Williams karaktär, då hade vi kunnat snacka. Men fortfarande, hyfsad film. Annorlunda, lite lagom alternativ. Fortfarande en bra rulle men tyvärr når den inte så långt som den skulle kunnat göra.