3.8

Manchester by the Sea

Livet för en vaktmästare från Boston förändras för alltid då han återvänder till sin hemstad för att ta hand om sin tonårige brorson.

Originaltitel Manchester by the Sea
Regissör Kenneth Lonergan
Manus Kenneth Lonergan
Genre 2010-tal, Drama
Skådespelare Casey Affleck, Michelle Williams, Kyle Chandler, Lucas Hedges, CJ Wilson, Heather Burns, Tate Donovan, Josh Hamilton, Anna Baryshnikov, Gretchen Mol, Matthew Broderick, Kara Hayward, Tom Kemp, Ben O'Brien (IV), Christian J Mallen, Stephen Henderson

Skapad 2019-10-13 av Jules4893
Manchester by the Sea berättas väldigt naket och ärligt. Vi ser starka relationer växa och försvinna som jag inte sett lika starkt på duk sedan Blue Valentine. Regissören och manusförfattaren ...   Läs mer »

vonadel
2019-07-26
Mycket bra film. Väldigt engagerande. Bara att stämma in i lovorden för Affleck. Rekommenderas! 8/10
Paramis
2019-02-13
Hopp hopp fram o bak. Svårt för dessa filmer.
Afflicter
2018-12-27
Casey Affleck äger sin roll och gör Lee till en skoningslöst mänsklig karaktär. Alla skuldkänslor och all frustration presenteras så rått som möjligt. Det finns ingenting illa att säga om den här filmen.
annihilat0r
2018-04-29
Upplevde denna film som aningen dravlig och främst ångestgenererande utan varken kvalitativ eller konstruktiv konst – vilket snarare missgynnade än främjade mig som tittare.
dafreakish
2018-02-19
Magnifikt berättad historia om mänsklighet i sin allra sköraste form. Affleck har aldrig varit bättre och äger varje sekund av filmen. Han skådespelar med sådant djup, sådan inneboende ångest att man lider med honom och känner allt han känner. Lonergan svarar inte på allt utan låter tittaren fundera och våndas. Det är ett utsökt berättargrepp där man slits mellan hopp och förtvivlan. Den lilla ljusning som finns är subtil men ändå det filmen handlar om. Det här är filmmagi på alla sätt och vis.
2018-02-18
I botten en gripande i historia. Skådespelet är klanderfritt (med andra ord gör Casey Affleck sitt livs roll, även om han givetvis är den svagaste länken i ensemblen). Men som film betraktat är det mest tråkigt. Det puttrar liksom på på halvfart utan att egentligen komma någon vart. En och annan scen är riktigt bra, men i huvudsak känns hela filmen som en transportsträcka. (6+/15)
arietis
2018-01-15
Att måla upp stämning genom färgsättning, val av miljö och tempo klarar de flesta filmskapare av att göra. Att skapa så komplexa karaktärer och att ge en så fyllig bakgrund, med så få ord... det är det få filmskapare som klarar av. Det hade varit lätt att ta genvägar för att ge bakgrundshistorien, men det hade aldrig blivit så kraftfullt om tempot hade varit snabbare, med mer dialog. Det långsamma, ofta ordlösa och återhållsamma berättandet gör filmen svår att förutse. Det minimalistiska formatet gör att de scener med mer händelser och tempo blir så mycket mer kraftfulla. Eftersom filmen har så hög kvalitet blir också kraven väldigt höga. Sorg och känslor porträtteras skickligt av Affleck och Hedges. Det är helt och hållet de som bär filmen. Upplevelsen av att förlora en nära anhörig porträtteras klockrent. Det som gnager någonstans långt bak, är att det inte är helt trovärdigt att både Lee och Patrick hanterar sorgen lika tillbakahållet. Hodges gör ett fantastiskt jobb med att porträttera Patrick, men här känner jag att Lonergan har skalat lite för mycket och därmed tappat bort Patricks sorg. Filmen är för realistisk och för bra för att tillåta ett sådant förenklande. För mig gör det att filmen inte riktigt når upp till en femma, men det är väldigt nära.
paninaro
2017-11-16
Becksvart, men det känns inte konstlat för sakens skull, snarare vardagligt på ett sätt som gör att det mitt i all tragedi finns en vardaglig, anspråkslös känsla av hopp för de ytterst verkliga människor som filmen väldigt skickligt skildrar. Filmen rör sig framåt i olika grader av sorg utan att göra något vägval som skulle kännas förutsägbart. Snyggt, välgjort och mänskligt.
2017-10-29
ilgoga
2017-10-23
Trodde att jag skulle bli besviken efter all hype, men denna levde upp till allt. Michelle Williams är inte med mycket men är helt fantastisk när hon är det. Och kanske den mest trovärda 16-17åring jag sett på film.