3.6

Manderlay

Andra filmen i Lars von Triers "USA-trilogi". Grace reser med sin far från Dogville och kommer till godset Manderlay där slaveri fortfarande förekommer.

Originaltitel Manderlay
Regissör Lars von Trier
Manus Lars von Trier
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Bryce Dallas Howard, Isaach De Bankolé, Willem Dafoe, Danny Glover, Chloë Sevigny, Udo Kier, Lauren Bacall, Zeljko Ivanek, John Hurt (röst)

BlueViper
2017-08-20
Riktigt bra film, inte lika perfekt som Dogville. Men annorlunda och en skön uppföljare, hoppas trean blir av! Jag stör mig inte ett dugg på kulisserna, jag tänker på det ibland, men de lyckas göra det till en fördel. Som sagt smäller Dogville snäppet högre, men den här filmen kanske är mer lättillgänglig. Stark fyra iaf!
Dele
2015-10-07
Bjuder inte riktigt på samma nerv som Dogville då den här känns lite mer fragmentarisk, och scenografin inte riktigt stärker historien på samma sätt. Dock är Manderlay en mycket intressant film som genom sin skildring visar på komplexiteten, inte bara inom det den konkret skildrar, i alltid aktuella breda viktiga människo- och samhällsfrågor.
richard_rca
2015-05-28
Jag tror jag hatar von trier men jag tror också att det är precis det han vill.
2015-04-29
Lars von Trier gör en sällan besviken. Lite trist att denna uppföljare till Dogville har nya skådisar till de kvarblivna rollerna från föregångaren, men annars är detta ännu en smått lysande film av den genialiske dansken. Insiktsfull historia om segregationen mellan svarta och vita i USA.
Astrojacob
2015-04-25
Unik och experimentell men lyckas ändå provocera ett budskap och få till sköna vändningar. Stark Fyra.
AlaRegularis
2015-01-30
Stark film som är minst lika bra som Dogville. LvT som vanligt går sin egen väg.
Gigi1943
2014-09-15
Jag skriver under varenda bokstav som Sznax kommenterar om denna film (film förresten ...). Jag hade inte lika mycket tålamod som han, jag stängde av efter en kvart. Aldrig mer en von Trier-produkt! Man ska naturligtvis tänka sig för när man väljer ur det enorma filmutbud som finns och har funnits. Den här hamnar längst ner i botten på min lista.
Taandborste
2013-12-04
Har tyvärr inte sett Dogville än så jag visste inte riktigt vad jag gav mig in på. Positiv överraskning dock!

2013-08-27
Underbara Lars. Gå aldrig i pension.
Le_Flow
2013-06-21
En allegori för hur USA skänker västerländsk "frihet" och "demokrati" till andra stater, och ett filosofisk spörsmål vad dessa två begrepp innebär, har för relevans och får för konsekvenser. Här skickligt sammanvävt med USAs interna historia av extremt våldsamma rasmotsättningar. Vilket annat land skulle inte vilja bli "räddat" av en sådan naivt hycklande plutokrat stat? Om Dogville kompromisslöst hanterade moralfilosofiska bryderier nära individens kärna och hur de hanteras utifrån en amerikansk kristen etik och Manderlay behandlar det amerikanska samhällets strukturella förtryck samt självförnekelse, så tror och hoppas jag att den tredje filmen tematiskt kommer kretsa kring definitionen av mod, lycka och sanning. Men Von Trier kan likväl göra en långt mörkare film om kallhamrad kontroll, makt, rädsla och förakt. Hursom, om de två första filmerna främst pekar på hur USA har blivit som det är, så kommer den tredje filmen troligt att peka i vilken riktning landet är på väg. Garanterat provokativt, elitistiskt och rättframt kritiskt analyserande kommer det bli en mycket intressant film, om den någonsin blir gjord. Undrar vem som får äran att spela den "förlösande och förlåtande" Amazing Grace nästa gång?