2.6

Mandingo

En slavägare på 1840-talet tränar sina slavar till att bli tuffa slagskämpar, ovetande om att hans dotter har ett förhållande med en av dem.

Originaltitel Mandingo
Regissör Richard Fleischer
Manus Norman Wexler
Genre Drama, Action, 70-tal
Skådespelare James Mason, Susan George, Perry King, Richard Ward, Brenda Sykes, Lillian Hayman, Ken Norton

Skapad 2019-11-09 av Anonym
Utspelar sig på 1800-talet. Handlar om en tillbakadragen slavägare, mycket bra spelad av James Mason och om hans dotter som har en hemlig affär med en av slavarna, spelad av Susan George. James Ma...   Läs mer »

2015-10-02
Positiv överraskning och den var inte alls corny som jag hade befarat. Visst häpnar man över den uppvisade rasismen (men det var den tiden), t.ex. när plantageägaren sover med en slavpojke under sina fötter för att hans reumatism ska drivas ut genom blodflödet och in i pojkens mage (!). James Masons försök på southern drawl med grav engelsk betong låter riktigt illa, men insatsen är det inget fel på. De vita framställs aldrig som Satan själv utan mer som människor av sin tid med vissa försonande drag. Kändes trovärdigare i jämförelse med den liknande (PK-filmen) "12 Years a Slave" där de vita antingen var överdrivet onda eller goda.
haajen
2015-09-06
Här snackar vi galen men väldigt underhållande film. Smaklösa scener avlöser varandra och man tittar alltmer förbluffad på det som utspelar sig framför ens ögon. Filmen är en enda röra av seriöst drama om slavarnas liv, mjukporr, våldsam action och såpopera. Helt klart ett måste men om det är en bra film kan man ju fråga sig, sevärd är den iaf!
Antti
2015-06-22
Beskrivningen av filmen får en att undra om man sett rätt film. Någon dotter såg jag inte skymten av, om man inte räknar sonens fru vill säga. Tur jag såg filmen utan att kolla upp beskrivningen först. En brutal skildring av slavägare och deras slavar. Här finns ingen jämlikhet och gapet är stort från mästarna till slavarna. Går även att finna vissa saker som säkert påverkat Tarantino till att göra Django Unchained.
Malfunction
2013-01-11
Gravt underskattad och missförstådd film om slaveriet i USA.
Lyndon
2009-07-23
Hjärndöd historia med en parad av idiotier som får en att vrida sig av skratt. Se den!
ninja
2008-06-10
Mandingo!? Hjälp!
emilstjernholm
2008-03-18
En riktigt medioker film. Visst finns det vissa kvalitéer, James Mason är rätt övertygande som äcklig slavhandlare t.ex., men utöver det så blir jag mest irriterad på det i övrigt dåliga skådespeleriet. Njääää.
Bear
2006-03-17
Det tvärta slutet visade sig vara pga av statens klippande. Den fullständiga versionen var lite mer logisk.
Bear
2005-11-28
Till det stora hela kändes det som en väldigt objektivt berättad historia. Tyvärr var det tex ett väldigt skumt prtträtt av den fjolliga sydstatsflickan och slutet var väldigt abrubt. Gillade dock det lågmälda berättandet och musiken som utgick från karaktärernas känslotillstånd och inte som pekpinne för vad publiken skulle känna.