3.8

Mandomsprovet

Den naive och lite tafatte collegestudenten Benjamin inleder ett förhållande med den mycket äldre Mrs Robinson. Det hela kompliceras när Benjamin blir förälskad i Mrs Robinsons dotter. Klassisk 60-talsfilm med ett lika klassiskt soundtrack av Simon & Garfunkel.

Originaltitel The Graduate
Regissör Mike Nichols
Manus Calder Willingham, Buck Henry
Genre Drama, Komedi, Romantik, 60-tal
Skådespelare Dustin Hoffman, Anne Bancroft, Katharine Ross, Elizabeth Wilson, Murray Hamilton, William Daniels, Brian Avery, Norman Fell, Buck Henry

Skapad 2019-12-14 av släggovijc
And here's to you Mrs Robinson: 60-tal i all ära. Det är snygga bilar och lösögonfransar så långt ögat når, och kanske en av filmhistoriens mer bisarra historier. Benjamin (Dustin Hoffman) bl...   Läs mer »

Lotso
2018-06-19
I sin helhet är The Graduate en helt fantastisk film som jag absolut älskade. Där är mycket man kan känns igen sig och relatera till, även om man inte har en affär med en äldre kvinna. Så är det situationen vår huvudperson befinner oss i som man kan känna igen sig i. Den djupa och tyngre aspekten förstärker filmen något oerhört och ger filmen den kännedom den idag har fått. Skådespelet är trovärdigt och regin av Mike Nichols är underbart, framför allt kameraarbetet. Musiken av Simon & Garfunkel är idag klassiker, att inte en enda av låtarna var nominerad för bästa låt är häpnadsväckande. “The Sound of Silence” är ett mästerverk, likt denna filmen!
karlmats
2018-03-25
Det här var då en överskattad klassiker som tiden inte har varit snäll mot. Dustin Hoffman spelar inget vidare och även om jag gillar början så förfaller det ganska snabbt och man inser mer och mer att han egentligen bara är ett rövhål helt utan konsekvenstänk. Är meningen att man ska hålla på honom? Dottern är ju inget att ha hon heller men kan ju undra hur den här besattheten av henne började. Samtidigt är det väl lite av ett tidsdokument och vissa scener är ju roliga, men på det stora hela blir det mer frustration än underhållning av detta. Kul att det egentligen bara skiljde sex år mellan Hoffman och Mrs. Robinson i verkligheten, Hollywoods drömfabrik levererar än en gång. Det blir en stark 2a.
svantehak
2018-01-25
Hello darkness my old friend
2017-11-17
Underbar bra film...
RustyFilm
2016-12-07
Här kan man tala om stegrande handling. Det blir bara bättre och bättre för varje minut för att sen avslutas med en helt fantastisk slutscen. Såg den här för ca 48 år sen, detta var ett kul återseende. Var det här Dustin Hoffmans debut, tror det. Suveränt skådespeleri. Bra foto. En klassisk komedi.
2016-10-24
Kultklassiker! Tokrolig film där Dustin Hoffman gör en av sina bästa filmer och musiken är väldigt bra!

2016-09-08
Bare musikken motiverer til en +4.
Scrapop
2016-05-19
Ganska klockren filmen även om historien är lite väl otrolig. Soundtracket är ju också av toppklass men det är här man märker att filmen har några år på nacken. Med det menar jag att man inte riktigt vet hur man ska använda sig av musiken utan återanvänder vissa slingor lite här och var vilket gör att musiken blir lite tjatig och tillrättalagd. Skådespelarinsatserna är för övrigt brillianta och det var kul att se var Waynes Word fått en del av sina referenser ifrån. Alltid roligt när man överraskas av sådant och känner igen sig :-)
garpa
2015-12-22
Denna överraskade mig efter den något sega inledningen. Mycket sevärd.
mylar
2015-11-30
Komisk både i scener som är tänkta att vara komiska, men även i de flesta andra. Det är inte en fantastisk dramafilm, utan en lättsam komedi som stiger över medelmåttorna. Väldigt överskattad. Soundtracket är förvisso bra, men passar osedvanligt dåligt in i scenerna. Det känns som att lyssna på en skiva samtidigt som man ser en film med avstängt ljud.