Mandy

Året är 1983 och Red Miller är ute efter hämnd på den religiösa sekt som dödade hans stora kärlek, Mandy Bloom.

Originaltitel Mandy
Regissör Panos Cosmatos
Manus Panos Cosmatos, Aaron Stewart-Ahn
Genre Action, Thriller, Skräck, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Nicolas Cage, Linus Roache, Bill Duke, Richard Brake, Ned Dennehy, Andrea Riseborough, Olwen Fouéré, Line Pillet, Hayley Saywell, Clément Baronnet, Alexis Julemont, Stephan Fraser, Ivailo Dimitrov, Kalin Kerin, Tamás Hagyuó

STHRUDTS
2020-05-04
Som ett lite för långt kärleksbrev till Bruce Campbell. Nicholas Cage är smårolig.
Andreas_
2020-03-22
Rätt cool och snygg art house film som går helt bärsärk som en atombombsexplosion, Detta är så galet och eget att det knappt går att beskriva, jag vill gärna gilla det och det gör jag till viss del för att det är så sjukt, galet och oerhört eget och speciellt men samtidigt om jag förankrar mig till verkligheten och gör en riktig bedömning, så blir betyget mer medelmåttigt, bra skådisar helt klart, till och med Nicolas Cage som gör en helt suverän roll och visar verkligen att han är en bra skådis men filmen är så flippat dålig att det nästan blir riktigt bra, oerhört svårt att förklara och beskriva, en film där dom flesta antingen hatar eller älskar tror jag, mitt förnuft säger dock kass rulle med bra skådisar men definitivt något jag aldrig sett förut, känns lite som en hyllning till den gamla splatter genren, 80tal med en stor dos LSD, vet inte om jag ska tipsa att man ska se denna, men om jag säger Nicolas Cage slåss mot demoner och djävulsdyrkare och sektmedlemmar med en sjukt cool yxa och motorsåg så vet man ungefär vad man har att vänta sig, betyget blir en stark 2:a
Andreas_
2020-03-22
Rätt cool och snygg art house film som går helt bärsärk som en atombombsexplosion, Detta är så galet och eget att det knappt går att beskriva, jag vill gärna gilla det och det gör jag till viss del för att det är så sjukt, galet och oerhört eget och speciellt men samtidigt om jag förankrar mig till verkligheten och gör en riktig bedömning, bra skådisar helt klart, till och med Nicolas Cage som gör en helt suverän roll och visar verkligen att han är en bra skådis men filmen är så flippat dålig att det nästan blir riktigt bra, oerhört svårt att förklara och beskriva, en film där dom flesta antingen hatar eller älskar tror jag, mitt förnuft säger dock kass rulle med bra skådisar men definitivt något jag aldrig sett förut, känns lite som en hyllning till den gamla splatter genren, 80tal med en stor dos LSD, vet inte om jag ska tipsa att man ska se denna, men om jag säger Nicolas Cage slåss mot demoner och djävulsdyrkare och sektmedlemmar med en sjukt cool yxa och motorsåg så vet man ungefär vad man har att vänta sig, betyget blir en stark 2:a
dudson
2020-02-20
ÅFyfan detta elände kostade 10kr" 10kr. Som aldrig kommer tebaxs"(
Sodastream
2020-02-16
Älskar första halvan när den är "Lynchig". Får mig vilja ta svamp igen. Sedan andra halvan när Cage ska slakta Cenobites tog jag faktiskt upp mobilen ett slag och slösurfade.
2020-02-02
På pappret världens bästa film. Cage slåss mot demoner och religiösa fanatiker - bara en sådan sak. Dessutom börjar den med "Starless". Tyvärr blev det bara en seg och dum soppa av allt, men visst har den sina höjdpunkter. (6/15)
karlmats
2020-02-02
Cage rage är på riktigt alltså. Det är underbart att se honom förvandlas till en b-filmskarikatyr av sig själv och efter att ha trillat ur A-laget nån gång efter millennieskiftet så gör han verkligen helt rätta karriärval för att stanna kvar i rampljuset. Det här är alltså en kultfilm som också fungerar som en vattendelare, det är en artsy, blodig, knarktrippad skräckfilm vars första halva är så långsam att man tror att klockorna har stannat. Målgruppen känns smal och på förhand trodde jag på att jag var mitt i den. Det är 80-tal, det är Cage, det är färgexplosioner och det är campy. Men jag kommer inte ifrån att första timmen suger musten ur mig, det må vara snyggt men det blir samtidigt lite för pretentiöst. Sen när det väl drar igång är det snyggt och urflippat och hade man gjort det här på 90 minuter hade jag gillat det mer. Det är också ganska random handling och karaktärerna må vara galna men förutom Cage är de inte tillräckligt minnesvärda för att kultstämpeln riktigt ska kännas motiverad. Vill man se en färgglad urflippad Cage är Color Out of Space från året efter ett bättre alternativ. En stark 2a landar jag på.
Spook
2020-02-01
vad fan hade produktionen rökt för något?
Afflicter
2020-01-31
Länge sedan man har sett Nic Cage i en ordentlig Nic Cage-film. Stundtals lite väl flummig, men det vägs upp av tokigheterna i senare delen av filmen.
Hanness
2020-01-29
Valde att se klart hela, tortyr. Helkass film.