Mandy

Året är 1983 och Red Miller är ute efter hämnd på den religiösa sekt som dödade hans stora kärlek, Mandy Bloom.

Originaltitel Mandy
Regissör Panos Cosmatos
Manus Panos Cosmatos, Aaron Stewart-Ahn
Genre Skräck, Mysterium, Action, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Nicolas Cage, Linus Roache, Bill Duke, Richard Brake, Ned Dennehy, Andrea Riseborough, Olwen Fouéré, Line Pillet, Hayley Saywell, Clément Baronnet, Alexis Julemont, Stephan Fraser, Ivailo Dimitrov, Kalin Kerin, Tamás Hagyuó

Solidus
2019-06-19
MANDY är i grund och botten en hämndfilm, men den lägger stort fokus på det visuella och vågar vara annorlunda. Detta har lett till att filmen är väldigt splittrad av sin publik. På IMDB är det antingen det ena eller det andra, dvs antingen älskar man den eller hatar man den. Jag är mer på det förstnämnda. Det finns en atmosfär i filmen som jag gillar och Cage, som har minimalt med repliker, lyckas utstråla så mycket med hjälp av sitt kroppsspråk. MANDY är unik och ska du se den så förvänta dig inte standard B-film, utan en mer konstnärlig B-film. Tumme upp!
2019-03-27
Pretentiöst och knarkat säger säkert många, och visst stämmer det till viss del. Här får dock det visuella tala för sig själv och storyn komma i andra hand. Våldsamt, vackert, udda och dystopiskt med kvasireligiösa undertoner. Här passar också Cage utmärkt. En roll där han får spela ut lite galenskap.
best_jeppe
2019-02-18
Många recensenter har snackat upp den här filmen så valde att spana in den och jag måste säga, jag förstår inte riktigt varför alla är så förtjusta i den. Visst, den har ett snyggt psykadeliskt foto men själva storyn och regin tycker jag är ganska medelmåttig/ointressant. Jag har svårt att köpa att Cages karaktär skulle vara förmögen att åstadkomma det han gör. Det säljs helt enkelt inte in på ett trovärdigt sätt. Och dessutom är filmen lite smått osammanhängande när det gäller hur Cages karaktär får vetskap om olika saker. Han bara hittar några karaktärer utan någon förklaring om hur det gick till och varför. Jag vet inte, jag kanske missar något men för mig är filmen ganska alldaglig. Filmen får en ljummen 3a från mig.
haajen
2019-02-03
Betyget är inte helt stabilt då filmen är aningen segdragen för sitt eget bästa men när den väl goes crazy är det rätt härligt. Mycket snygg och personlig film.
Zero75
2019-01-26
Vilken fest!
Zok
2019-01-07
En speciell filmupplevelse och jag gillade detta skarpt.
emilstjernholm
2018-12-31
Premissen gillas och det långsamma, psykadeliska tempot bygger inledningsvis upp stämningen. Jag gillar när Cage får spel, men fattar inte alls poängen med de mer övernaturliga inslagen. Linus Roache håller mer eller mindre själv som en värdig antagonist. Onödigt.
TheHorrorfan
2018-12-29
Riktigt dålig och långdragen. Fy fan. Det röda filtret är vidrigt.
Metheuz
2018-12-20
Visst gillar man lite gammal hederlig Crazy Cage men i övrigt är allt bara en röd/orange-tintad knarkdimma så intrycket överlag blir lite klent.
schramm
2018-12-07