3.1

Maniac

En av New Yorks många invånare är Frank Zito. Men han är inte som vilken vanlig New York-bo som helst... Nej, Frank är mentalt störd och fördriver tiden genom att mörda oskyldiga kvinnor och pynta sin skyltdockesamling med offrens skalper.

Originaltitel Maniac
Regissör William Lustig
Manus CA Rosenberg, Joe Spinell
Genre Drama, Thriller, Skräck, 80-tal
Skådespelare Caroline Munro, Joe Spinell, Abigail Clayton, Rita Montone, Tom Savini, Kelly Piper, Hyla Marrow

Skapad 2019-12-08 av Stygga-Vargen
Genom åren har det gjorts åtskilliga filmer om seriemördare, både om verkliga och fiktiva sådana, och en del filmer är naturligtvis bättre än andra. År 1980 regisserade William Lustig filmen ...   Läs mer »

Skapad 2019-11-12 av
Maniac är en galet obehaglig film som handlar om Frank Zito, en småtjock oattraktiv man som bor i New York som driver runt i stan och mördar unga kvinnor och skalperar dem. Varför gör han så då...   Läs mer »

Dele
2018-06-05
Vissa effektiva moment men också ganska taffligt emellanåt. Vid tunnelbanescenen så är det t.ex. människor på perrongen. Spinell är ok. i huvudrollen.
2017-03-29
Den här filmen är en klassiker och ett sant mästerverk. Joe Spinell tar sig an en svår roll och gör det väldigt bra, de valde rätt man för jobbet. Filmen är spännande och välgjord och många av våldsscenerna är oerhört realistiska. Det här är en film som alla skräck-fans ska ha sett!
Stan
2016-10-23
Härlig gore och mycket obehag. Även riktigt bra skådespelare och schyssta syntar.
gjoob
2016-09-23
Flera grymma scener, inte minst tunnelbanescenen och slutscenen, men den psykologiska biten däremellan är ganska ointressant och seg. Fortfarande bättre än många andra 80-talsslashers.
AlbinWesley
2016-04-12
Störd film. Det finns ju nåt sjukt i berättelsen som uppskattas, drar lätt paralleller till De bestialiska och Psycho till exempel. Fast översvämmande i blod då. Och det är väl aldrig fel eller.
WoodWoman
2015-06-23
Störtskön. Det var inte många saker jag störde mig på här. (en del logiska -hur och var saker, men i sin helhet kändes det som små potatis) En skön insyn i en mentalt störd mans vardag. Gillar starkt hur dom flesta dialogerna i filmen talas av huvudpersonen själv mot sig själv, att man får höra hans röster i huvudet och hur han ibland nästan tittar rakt in i kameran eller snett ovanför. Kanske inte det vanligaste dessa år? Starkt karaktärs drag, Spinell plockar rollen. En del härliga gore scener. Bra psykoanalys och man kan känna en del sympati för denna man och hans gärningar. Eller bara hejja på när han snittar och sliter i de ytliga kvinnorna. Solklar fyra för min del, Slutet förgyllde den lite mer.
Alex_K
2015-01-26
Trevlig överraskning, har betydligt mer kvalitéer än den genomsnittliga sleaze/exploitation-rullen.
SID6581
2014-10-17
härligt creepy final, vägen dit dessvärre alldeles för sömnig och plump.
LacombeLucien
2014-05-17
Skräp, en häftig gore-scen, det är allt.
Semiramis
2014-01-04
Väldigt skön vinkling på storyn.