2.8

Manifesto

Cate Blanchett spelar 13 olika roller och ger dadaisters, popkonstnärers och dogmafilmares manifest nytt liv i konstnären och filmaren Rosefeldts första långfilm. Formuleringar från 13 berömda manifest från de senaste århundradenas konst- och filmhistoria blir 13 monologer framförda av Blanchett, som skolfröken, balettkoreograf och hemlös man, för att nämna några av de roller hon tar sig an.

Originaltitel Manifesto
Regissör Julian Rosefeldt
Manus Julian Rosefeldt
Genre 2010-tal, Drama
Skådespelare Cate Blanchett

Murvel48
2019-01-04
En film för nördar dom går på filmfestivaler. Många fina bilder men texten var helflummig smörja. Inte min grej.
origC-J
2018-05-09
Nästintill omöjlig som publikdragare, men ovanlig och lite kul. Tyvärr också väldigt ojämn i sina olika karaktärer och scenarier. Konstbevandrade får nog ut mest av den, kände själv bara igen kommunismen, futurismen och dadaismen bland alla dessa manifeston. Och dogma, såklart. Men ja, man kan fråga sig vad poängen var.
Tonti
2018-02-08
Trodde på en lite mer rak iscensättning. Fattar inte riktigt poängen med att abstrahera manifesten från sina sammanhang och sätta dem i nån random kontext. Blanchett är rejält övertaggad också med alla fåniga dialekter och manér. Hela filmen känns mest som ett internt skämt, kan tänka mig att de satt och skrattade hela sin interna premiärvisning åt alla skojsiga kontraster, bildlösningar och "fyndigheter". Manifesten själva är också förvånansvärt likriktade och jag trodde att om jag tvingades höra ordet art en gång till skulle jag explodera. Men idag känner jag mig redan ganska rehabiliterad.
#54
2017-02-05
Visning 29 av 33 jag ser på Göteborg Film Festival. Svår att bedöma som film egentligen.
nodon
2017-02-03
Otroligt bra film. Tyvärr är jag inte kunnig inom alla olika manifest som gestaltas av den fantastiska Blanchett men ändå är filmen både snygg, smart och intressant. Kan nog bli en femma nästa gång jag ser filmen och är mer påläst.