3.1

Mank

Skarpa och humoristiska betraktelser från 1930-talets Hollywood sett genom ögonen på Herman J. Mankiewicz, den alkoholiserade manusförfattaren till Citizen Kane.

Originaltitel Mank
Regissör David Fincher
Manus Jack Fincher
Genre Drama, Komedi, Biografi, 2020-talet
Skådespelare Gary Oldman, Amanda Seyfried, Lily Collins, Tom Pelphrey, Arliss Howard, Tuppence Middleton, Monika Gossmann, Joseph Cross, Sam Troughton, Toby Leonard Moore, Charles Dance, Ferdinand Kingsley, Jamie McShane, Jack Romano, Adam Shapiro, John Churchill, Jeff Harms, Derek Petropolis, Sean Persaud, Paul Fox (I), Leven Rambin

Ful_fisk
2021-01-06
Trivsam Hollywood-romantik med en stabil Oldman i högsätet. Måste vara komplett omöjlig att hänga med i för den som inte kan sin Citizen Kane- och Hollywood-historia, men den snygga stilen och den rappa dialogen är trivsam. Ganska oengagerande dock, jag inser efterhand att jag inte bryr mig så mycket om vad som händer. Men visst är det snyggt och välgjort, vilket räcker gott och väl för ett fullt godkänt betyg. Hade dock väntat mig lite mer.
goeran
2020-12-29
Jag är inte särskilt imponerad av David Finchers Mank; även om naturligtvis en historia om tillkomsten av Citizen Kane alltid har sitt intresse. Lite för mycket schabloner och trams för att filmen skall kunna anses helt lyckad; men Gary Oldman är riktigt bra i rollen som Herman J Mankiewicz. Betyg 2.
Stan
2020-12-07
Inte så bra som jag trodde. Riktigt 30/40-talsanda med rapp dialog, ibland för rapp och för mycket prat. Även klippning, foto och övergångar är klassiska. Skådespeleriet är på vissa håll topp och på andra håll ojämnt. Inte så intressant och givande som jag trodde. Killen som spelar Orson är inte lik, men rösten är sjukt lik.
Man5on
2020-12-05
Kräver onekligen att man kan sin Citizen Kane för full uppskattning. Oldman så klart klockren.
KimEkberg
2020-11-25
helt okej, men rinner mellan fingrarna en smula. Tycker att den moderna tekniken skär sig en smula mot den gamla. Cigarettmärkena och grynet borde de väl åtminståne kunnat filma av på riktigt. En sak lyckas de dock med, dips to black, och det är fan inte lätt. Finns nån slags High Dynamic range-innovation inblandad här, att olika dager tonas om pö. Mycket tilltalande.
Tonti
2020-11-23
Högt underhållningsvärde och kul Hollywoodnostalgi. Gary Oldman är toppen. Men lite tunn är den väl ändå.