3.3

Mannen från Laramie

Will Lockhart är besatt av att finna den man som sålde vapen till indianerna. Eftersom detta resulterade i hans broders död.

Originaltitel The Man From Laramie
Regissör Anthony Mann
Manus Philip Yordan, Frank Burt
Genre Western, Mysterium, 50-tal
Skådespelare James Stewart, Arthur Kennedy, Donald Crisp, Cathy O'Donnell, Alex Nicol, Wallace Ford, Jack Elam

HerrNenne
2019-06-25
Grymt stabil western utan några svaga punkter alls egentligen, även om det ett fåtal gånger kan bli lite väl tvära kast hur folks karaktärer verkar vara.
Tonti
2017-01-08
Inte fullt lika top notch som Winchester men ändock en episk upplevelse. Puebloindianerna i staden utgör en effektiv fond men det hade varit intressant om både de och apacherna fått större utrymme. Jimmy är faktiskt en riktigt bra westernskådis, lite oklar på ett intressant sätt.
Ful_fisk
2016-09-05
Småsorgsen historia med James Stewart som sympatisk cowboy i mindre sympatisk omgivning. Är inte helt övertygad av alla skådisarna, men bildspråket och atmosfären är det inget fel på, och visst blev man engagerad så småningom.
Hypostas
2015-12-29
En ganska seg western som inte är så mycket att hänga i julgranen direkt.
andmoreagain
2014-12-21
Pendlar i velandet mellan stark trea/svag fyra. Snyggt foto och bra skådisar. James Stewart kanske inte är världens mest tuffcoolaste göbbe men som alltid väldigt behaglig och jag gillade att det inte bara är en hämnd-film utan filmen har mer essenser än så. Dock knyts inte säcken ihop riktigt och det finns vissa scener som har grava trovärdighetsproblem vilket jag, i detta fall, stör mig lite på.
KimEkberg
2014-12-18
en familjekrönika av närmast steinbeckska mått. tappar väl lite i precision mot slutet, och bilden av apacherna e väl inte helt up to date. men mycket fint.
foppa99
2014-05-04
Älskar Stewart.. Men jag håller me tpb
Astrojacob
2012-11-23
Svag men ändå knapp Fyra, tack vare utsökt casting i alla roller. Stewart som hand i handske o kul att se Donald Crisp som jag såg i stumfilmen Broken Blossoms från 1920 första gången. Inte den bästa av westernfilmer men mysig med lagom action och en klockren Stewart.

2011-10-04
Westerngenren är en av mina favoriter. Stewart är egentligen inte bra som cool snubbe, han ser för snäll ut.
#54
2010-12-29
Stewart är en klippa, som vanligt.