3.4

Mannen från Mallorca

Ett kallhamrat postrån genomförs i centrala Stockholm under julruschen. Poliserna Jarnebring och Johansson vid spaningsroteln är först på plats när larmet går, men rånaren lyckas komma undan. Det visar sig däremot att några vittnen har känt igen rånaren. De verkar ha någonting gemensamt med honom i det förflutna. Innan polisen får sambandet klart för sig har två av vittnena röjts ur vägen.

Baserad på romanen Grisfesten av Leif G.W. Persson från år 1978.

Originaltitel Mannen från Mallorca
Regissör Bo Widerberg
Manus Bo Widerberg
Genre Kriminalare, Action, Thriller, 80-tal
Skådespelare Sven Wollter, Tomas von Brömssen, Håkan Serner, Ernst Günther, Thomas Hellberg, Ingvar Hirdwall, Niels Jensen, Tommy Johnson, Rico Rönnbäck, Hans Villius, Sten Lonnert, Nina Gunke, Margreth Weivers, Gun Karlsson, Carl-Olof Alm, Karin Bergstrand

Ful_fisk
2019-12-18
Elegant och spännande kriminalfilm som håller klass rakt igenom. Bra skådisar, sköna miljöer och välsmort hela vägen in i slutet. Widerberg briljerar i jaktscenerna och GW i korruptionsbitarna. Snyggt jobbat!
Zipper
2018-07-04
Överskattad. Har inte hållit för tidens tand.
AddeColciago
2017-05-02
Wow, varför kan inte alla polisfilmer vara så här? En svensk French Connection.
Albion
2016-11-16
Omtitt efter snart 15 år. Fortfarande en skarp polisfilm med GW;s svidande poliskritik, gränsande till förakt, som tydlig fond. Bo Widerbergs regi är utomordentlig och karaktärerna är idel riktigt underhållande. Kul att se skådespelare som Ernst Günther, Tommy Johnsson och för att inte tala om Hans Villius(!) vid sidan om huvudrollsparet. För mig är det också tydliga nostalgivibbar från 80-talet. Betyget blir återigen en stark 4;a, dvs 4+
2016-08-16
Slutet kunde ha gjorts betydligt bättre men i övrigt är det här är en väldigt bra och klockren komedi med bra skådespelare.
Roswall
2016-07-07
Jag uppskattade Mannen på Taket oerhört mycket mer. Jag tycker berättelsen här blir otydlig och jag saknar nerv. Verkar som om ni som har läst boken uppskattar den mer, vilket jag kan tänka mig. Ser inte riktigt kopplingen till grisfesten på Mallorca till exempel, kan ju bero på att jag såg den i två delar. Lite besviken är jag ändå.
Rehn108
2016-06-07
Inte fullt så vass som Mannen på taket men en rätt bra film ändå. Gillar verkligen realismen och alla de goa stockholmsscenerna, både de vackra vyerna och de skitiga bakgatorna.
Caligari
2016-01-18
Bra spel och foto. Klippningen i de fartfyllda scenerna är tight. Filmens största problem är otydligheten: man fokuserar väldigt på de två huvudkaraktärerna och ganska lite på storyn vilket gör att det tyvärr inte blir särskilt spännande. Sen kan man undra varför man valt att ha två über-göteborgare i huvudrollerna när filmen utspelar sig i Stockholm? Svag trea.
StureStenhög
2015-10-08
Klart över medel för svensk snutfilm, men så har den ju också en bra förlaga i GW:s roman. Styrkan där låg i att GW verkligen kan och förstår sig på polisvärlden, och den styrkan överförs på ett övertygande sätt till den här filmen. Vi får följa med i polisarbetets vardag, och får en inblick i makthierarkierna och hur de olika avdelningarna samverkar eller inte samverkar. Det är också kul att se 80-talets Stockholm och alla gamla skådespelare. Möjligen kan jag tänka mig att det är lite svårt att hänga med i svängarna för den som inte har läst boken, för alla sidospår får inte riktigt det utrymme de kanske skulle behöva. Men annars är allt stabilt
mammene
2015-10-08
Det här är verkligen bra, manuset är bra och utförandet, det är klurigt och ändå med humor. Lugnt och metodiskt polisarbete med lite säregna karaktärer, och att se vilka hjälpmedel som fanns till hands då mot nu. En härlig känsla att uppleva tiden och dess miljö och alla skådespelarna, så unga! Men jag säger bara "tanten"!