3.4

Mannen från Mallorca

Ett kallhamrat postrån genomförs i centrala Stockholm under julruschen. Poliserna Jarnebring och Johansson vid spaningsroteln är först på plats när larmet går, men rånaren lyckas komma undan. Det visar sig däremot att några vittnen har känt igen rånaren. De verkar ha någonting gemensamt med honom i det förflutna. Innan polisen får sambandet klart för sig har två av vittnena röjts ur vägen.

Baserad på romanen Grisfesten av Leif G.W. Persson från år 1978.

Originaltitel Mannen från Mallorca
Alternativ titel The Man from Majorca
Regissör Bo Widerberg
Manus Bo Widerberg
Genre Action, Kriminalare, Thriller, 80-tal
Skådespelare Sven Wollter, Tomas von Brömssen, Håkan Serner, Ernst Günther, Thomas Hellberg, Ingvar Hirdwall, Niels Jensen, Tommy Johnson, Rico Rönnbäck, Hans Villius, Sten Lonnert, Nina Gunke, Margreth Weivers, Gun Karlsson, Carl-Olof Alm, Karin Bergstrand

the-godfather
2021-01-19
En mycket bra polisfilm av Widerberg, bra skådespelare, bra handling, och de fina 80-tals miljöerna ger filmen en fin touch. Sevärd.
BarryHero
2020-12-14
Härligt färgstarka karaktärer i ett Stockholm som känns otroligt svenskt och klassiskt. Påminner mycket om The French Connection i sin stil och det är kul att se huvudstaden från 1983 års synvinkel. Konversationen om McDonald's otroligt underhållande. Storyn känns långsökt på något sätt men en och annan logisk lucka men är ändå spännande till slutet. Sven Wollter är synnerligen kolossal i sin roll.
dlu
2020-11-26
Johnny Lonn var bäst.
JD
2020-11-25
Några bekanta pratade om Jakten på en mördare och jämförde med den här filmen till den sistnämndas i deras mening klara fördel. Det var lite ”det var bättre förr” över det men på ett sätt kan jag hålla med dem. Trots att den här är så mycket fulare, muggigare, yxigare, lite stereotypt plakatpolitisk, ytligt sett mer ”ofilmisk”, är den ändå så mycket mänskligare. Det är lite av en tidschock att se den. Så naiv, liksom oförställd, nästan oskuldsfull.
Dream
2020-11-22
Skön rulle, det bästa av svensk film om man bortser från Ingmar Bergman och Per Oscarssons värk! Synd att majoriteten av det svenska folket aldrig kommer att få se dessa rullar utan endast får se (Beck, Sällskapsresan, Göta Kanal, Johan falk och Jönssonligan) om och om igen. Det saknas en riktig svensk kultur kanal helt enkelt.
Ful_fisk
2019-12-18
Elegant och spännande kriminalfilm som håller klass rakt igenom. Bra skådisar, sköna miljöer och välsmort hela vägen in i slutet. Widerberg briljerar i jaktscenerna och GW i korruptionsbitarna. Snyggt jobbat!
Zipper
2018-07-04
Överskattad. Har inte hållit för tidens tand.
AddeColciago
2017-05-02
Wow, varför kan inte alla polisfilmer vara så här? En svensk French Connection.
Albion
2016-11-16
Omtitt efter snart 15 år. Fortfarande en skarp polisfilm med GW;s svidande poliskritik, gränsande till förakt, som tydlig fond. Bo Widerbergs regi är utomordentlig och karaktärerna är idel riktigt underhållande. Kul att se skådespelare som Ernst Günther, Tommy Johnsson och för att inte tala om Hans Villius(!) vid sidan om huvudrollsparet. För mig är det också tydliga nostalgivibbar från 80-talet. Betyget blir återigen en stark 4;a, dvs 4+
2016-08-16
Slutet kunde ha gjorts betydligt bättre men i övrigt är det här är en väldigt bra och klockren komedi med bra skådespelare.