2.9

Mannen från Nasaret

Om Jesu födelse och några ortodoxa familjers vandring i Mellanöstern under en mission av Gud. Klassiskt, historiskt religionsäventyr.

Originaltitel The Greatest Story Ever Told
Regissör George Stevens
Manus George Stevens, James Lee Barrett
Genre Drama, Biografi, 60-tal
Skådespelare Max von Sydow, Dorothy McGuire, Claude Rains, José Ferrer, David McCallum, Charlton Heston, Sidney Poitier, Donald Pleasence, Roddy McDowall, Gary Raymond, Janet Margolin, Mark Lenard, Telly Savalas, Sal Mineo, Ed Wynn, Shelley Winters, John Wayne

fisk0
2020-11-15
Vackert foto, miljöer och bra musik (som lånar friskt av Samuel Barber). Skådespeleriet var OK men blev rätt löjligt när tydligen mellanöstern bestod till 99% av vita européer och amerikaner och Jesus själv i Von Sydows gestaltning en blåögd svensk. Filmtekniskt imponerande likt många av de andra episka filmer som gjordes på 60-talet, och jag störde mig inte på längden, men har väl ändå svårt att ge den mer än en 3:a.

2017-08-05
Det här är en riktig klassiker, nästan ett mästerverk faktiskt.
2016-07-21
Max von Sydow är alltid bra och det är faktiskt han som lyfter upp filmen. Dock hade filmen faktiskt mått bra av att ha varit lite kortare för den blir seg emellanåt. Vackert filmad.
jlam
2015-04-12
Efter mästerverket Konungarnas konung bara några år tidigare känns den här onödig och rätt töntig med filmstjärnor intryckta i varenda scen. Visuellt är den dock magnifik, med imponerande amerikanska miljöer.
NoWireHangers
2010-12-25
Mycket vackert filmad. Tempot är långsamt och mycket fokus ligger på Jesus filosofi och frälsningsbudskapet som filmen uppenbarligen tar på stort allvar. Filmens Jesus talar i bibelcitat och man får aldrig lära känna honom på något djupare plan så det blir en ganska platt karaktär. Jag blev inte riktigt engagerad i filmen, men dock imponerad av dess filmiska kvalitéer. Är man kristen blir man möjligen mer berörd av filmen.
labi
2009-12-20
George Stevens lyckas få med mycket i den här filmen, men med mycket handlar det i det här fallet om bibliska händelser kronologiskt staplade på varandra. Karaktären Jesus fördjupas inte nämnvärt. Filmen är på tok för lång, en bit över tre timmar. Den har fått kritik för att man helt meningslöst slängt in världsstjärnor som Sidney Poitier och John Wayne i knappt märkbara broller, bara för att få deras namn på filmaffischen. Mig stör det dock inte, men tillför heller inget. Max von Sydow gör en helt OK tolkning av Jesus, på ett traditionellt gudomligt, ouppnåeligt sätt. Jesus var ju människa, så det är synd att han inte framställs som mer mänsklig här.
ernils_l
2007-06-05
Nej, den här var ingen höjdare. Von Sydow spelar en otroligt träig ocg fånig Jesus helt fri från nyanser, och det gäller för övrigt resten av rollbesättningen också. Manuset är dessutom fånigt, med en Jesus som använder arkaiska Bibel-citat medan omgivningen talar modern engelska. Fotot är dock helt sagolikt, med vackra vyer och fantastiska färger. Särskilt bilderna från brunnen i Betlehem är makalösa! Svag trea blir det, men det är enbart fotots förtjänst.
bigingo
2005-05-25
Max von Sydow... -Klart en av dom bästa exportprodukterna sverige har haft, en riktigt bra film.. -Mycket sevärd..
Robodan
2005-02-12
Hittills den bästa filmen som behandlar hela Jesu liv. Max von Sydow gör en mer personlig och varm Jesus än i många av de andra filmerna.
kfc
2005-01-23
mindre bra jesusfilm men godkänd