2.9

Mannen i vaxkabinettet

En förmögen kvinna blir förälskad i en mystisk främling som bor i ett gammalt kloster. Främlingen är nedtyngd av minnet från sin nu döda fru. Dom gifter sig, men snart så börjar konstiga saker hända.

Originaltitel The Tomb of Ligeia
Alternativ titel Edgar Allan Poe's The Tomb of Ligeia, Last Tomb of Ligeia, Tomb of the Cat
Regissör Roger Corman
Manus Robert Towne
Genre 60-tal, Skräck
Skådespelare Vincent Price, Elizabeth Shepherd, John Westbrook, Derek Francis, Oliver Johnston, Richard Vernon, Frank Thornton, Ronald Adam

sven_usling
2019-07-27
Stämningsfull och väldigt underhållande Corman-film. Jag gillar det skarpt fram till det extremt fåniga, överdrivna och rätt korkade slutet.
2016-05-13
Daterad film med långa transportsträckor och dum dialog. En cool mardrömsscen samt en hyfsad sista kvart utgör filmens behållning. Och Price är ju så klart alltid Price, men det är han (som sagt var) alltid annars också. (5+/15)
dudson
2015-01-27
Ett rejält sömnpiller! Lär ju vara Poes mest trista historia detta. Slutet var åxå väldigt Poiskt.
Lotso
2014-10-05
I sin helhet är där verkligen inte mycket att säga om denna filmen. Att säga för mycket spoilar slutet vilket jag inte tänker göra. Den tar sin tid i början, och är något sakta. Men filmen görs upp för det med bra scenografi, bra atmosfär och såklart Vincent Price i toppform som vanligt. Dessa tre elementen gör filmen sevärd. Samt slutet såklart. Dock har inte filmen samma spännande stämningen som House of Usher och inte underhållningen som The Raven.
karlmats
2013-04-02
Min första Corman-film och den var väl ungefär som min generella bild av tidsåldern och genren, helt ok men inte riktigt min smak. Inspelad på de brittiska öarna får vi snygga miljöer och stämningen som byggs upp är stundtals ganska tät, framför allt tack vare Vincent Price som spelar den excentrisk (han är ju trots allt rik så knäpp kan han väl inte vara??) herren med många fina monologer. Elizabeth Shepard är sockerärtan som i vanlig ordning faller för den gamla gubben som står i sina solbrillor och ser lite mystisk ut. Någon förklaring till denna blixtförälskelse får vi inte men det är skit samma, det är trots allt inte den enda saken som slängs in på random för att föra handlingen framåt. Mot slutet ballar det ut fullständigt och de få tankarna på en 3a som jag oväntat nog hade i mitten av filmen försvann ganska snabbt, tillsammans med intresset för vad upplösningen skulle bjuda på. Återigen bjuder FTs skräckfilmstävling på en stark 2a.
martineden
2013-01-17
[rek. 3] Ännu en mycket lyckad film i Poe-cykeln. Känns något mer påkostand än tidigare versioner och inspelningsplatserna och scenografin är mycket bra. Price levererar och även Elizabeth Shepherd bör elogeras. Den svenska titeln är dock katastrofal!!! Det tycks vara en referens till Price tidigare film HOUSE OF WAX. Känner att resultatet är klart över medel och den kan komma att höjas efter framtida tittningar. Bra!!! 3+
schramm
2009-10-13
Hade förväntat mig lite mer av det här. Sista kvarten är sjukt bra men vägen dit känns ofta lite väl oengagerade och lång. De kunde gärna kastat in mer spökerier eller fler händelser. Får en trea trotts allt, mycket tackvare slutet,
Galaxina
2009-05-08
Poe+Corman+Price=karatefett!!
jssfrk
2008-01-23
Mäktig och oförtjänt förbisedd Corman/Poe/Price-rulle. Vi bjuds på mycket av det gamla vanliga, men det är lätt att svälja när det är så charmerande gjort.
kungkalas
2007-06-24
Man får väl säga att slutet var lite luddigt... vem var egentligen vem i vilken skepnad? Men det var bättre skådespel i denna än i flera av de andra Corman/Poe-filmerna, å lagom gloomy stämning rakt igenom. Trivsamt mysrysligt.