3.4

Mannen med den gyllene armen

När Frankie Machine kommer ut från kåken/drogkliniken har han bestämt sig för att sköta sig och bli jazztrummis. Men hans gamla liv som professionell pokergivare vid illegala spel och hans heroinberoende tränger sig på.

Originaltitel The Man with the Golden Arm
Regissör Otto Preminger
Manus Walter Newman, Lewis Meltzer
Genre Drama, 50-tal
Skådespelare Frank Sinatra, Eleanor Parker, Kim Novak, Arnold Stang, Darren McGavin, Robert Strauss, John Conte, Doro Merande, George E Stone, George Mathews, Leonid Kinskey, Emile Meyer, Will Wright

tksoul
2019-09-18
Synd att ett av de bärande inslagen i intrigen känns som hämtat ur en dålig deckare...
StureStenhög
2018-05-20
En hyfsad film, men det känns som att dess bestående värde ligger i att den var väldigt tidig med sitt tema snarare än att den skildrar det så exceptionellt bra. Den har helt enkelt fått många bättre efterföljare med åren. Det är förvisso alltid kul att se Frankie Boy, och han är inte dålig här, men det är lite för mycket filmstjärna över hans insats för att jag riktigt ska kunna köpa att hans karaktär är på fallrepet. Överhuvudtaget är filmen lite för tillrättalagd och fejkad, det här ämnet kräver skitig socialrealism. Men den lyckas iaf på ett bra sätt förmedla det svåra i att undvika att falla tillbaka i missbruk när man fortfarande är fast i sitt gamla liv. Darren McGavin är också övertygande obehaglig som den samvetslösa langaren. Så tvåan är åtminstone ganska stark
Nalleman
2017-12-01
Jomen varför inte!
Dele
2017-04-02
Välgjord och engagerande. Dock så känns händelseutveckling och berättande, om än proffsigt, emellanåt mekaniskt. Stark betygstrea.
Norpan0
2015-12-27
Helt okej film, men jag står inte utmed den sortens hysteriska fruntimmer som Frankies fru är, typiska i filmer från den här tiden...
okidoki
2015-12-18
Stark film. Sinatra överraskar.
#54
2015-02-03
Mestadels bra.
Berniey
2014-08-15
Sevärt med mycket bra skådespel, men något segt är det emellertid men sevärt, där Sinatra imponerar!
uncle_funk
2014-07-23
Sinatra och Novak är väldigt duktiga och musiken som många andra kommenterat är verkligen riktigt bra, fotot är delvis väldigt bra och delvis mediokert. Filmen började bra och gav intresse efter den långkorta longshot som presenterar Sinatras ankomst till stan.
AlbinWesley
2014-03-07
Djupt imponerande, tänk att filmen är nästan lika bra som Saul Bass-utformningen är tjusig. Sinatra är lysande, musiken ännu bättre. Regin är lika utmärkt som någonsin och ack vad bra allt var.