3.8

Mannen med filmkameran

En experimentfilm från den tidiga Sovjettiden. En man dokumenterar stadslivet med sin kamera.

Originaltitel Chelovek s kino-apparatom
Alternativ titel The Man with the Movie Camera
Regissör Dziga Vertov
Manus Dziga Vertov
Genre Dokumentär, Stumfilm, Experimentfilm, 20-tal
Skådespelare Mikhail Kaufman

Skapad 2019-11-13 av MrBigtime
På slutet av 1920-talet hade publiken, på bara lite drygt 35 år, redan fått uppleva en hel del inom filmvärlden. Utvecklingen hade gått framåt med stormsteg och den relativt unga konstformen ha...   Läs mer »

Bunger
2020-12-18
Det här är inte helt lätt att betygsätta då det bygger mer på intryck än handling. Det blir framförallt ett spännande tidsdokument av både samhället och den samtida filmen. Det är ett frenetiskt tempo, fullt med lekfullhet och upptäckarglädje. Vilket är kul men också gör en lite matt. Samtidigt är det galet kompetent och välgjort. Inte minst klippningen är otrolig. Sammanfattningsvis är det en underhållande om än något ojämn resa.
2020-07-30
Ett sant mästerverk och en av tidernas bästa filmer!
hsimpson
2020-03-23
Fascinerande inledningsvis, men snart urbota tråkig och fruktansvärt huvudvärksframkallande med sin hysteriska klippning. Den enda behållningen var att hitta kopplingar till Christopher Nolans Inception, som hyllar/lånar friskt från denna.
2019-01-05
Ett par snygga saker och i en kvart tjugo minuter så funkar det, men oj vad tråkigt det blir. Jag uppskattar verkligen inte sånt här i längre stunder. Visst är det en hel del snygga saker och det är lite intressant och versionen jag såg hade Michael Nymans musik som var väldigt bra. Men nej, mest bara jättetråkigt faktiskt. Pendlar lite mellan en etta eller svag tvåa, får en svag tvåa så länge men kan hända att jag sänker. Jag uppskattar ändå tidsdokumentet och att se bilder ifrån den tiden och klipp och andra tekniker är bitvis bra.
myslas
2016-01-09
Filmkonst av högsta klass. Fantastiskt foto och klippning gör denna filmen oerhört fascinerande. Känns som en film man kan se om hur många gånger som helst och hitta nya detaljer att koncentrera sig på. Jag såg den till musik av Alloy Orchestra och tycker det passade väldigt bra till fotot. En mäktig filmupplevelse!
Roswall
2015-11-09
Inspirerande och vackert. Slås i den här, liksom i Brott och Straff av att vi är mycket närmare tidigare generationer än vad jag ibland tycks tro.
the-godfather
2015-10-22
Mäktigt gjord och musiken var bara helt otrolig, en bild säger mer än tusen ord, denna säger en hel encyklopedi(både fram och baklänges). Sen så var det intressant att se hur det såg ut i det forna Sovjetunionen på 20-talet. Fascinerade!
MrPraline
2015-02-26
Harmonisk film, jag såg versionen med musik av The Cinematic Orchestra som jag tycker passade perfekt till den här filmen, härlig jazzig musik och väldigt rytmisk till bilderna. 3/5
pufred
2015-01-05
Började se den med Cinematic Orhestras musik till, tröttnade på ambientjazz och scratch och såg den till Alloy Orchestras ljudspår istället, nästan lika hemsk den. Musiken bara förstärkte känslan av att den här filmen är bara hysterisk. Filma lite random händelser som händer runt omkring, sen klipp ihop det så snabbt du bara kan och försök sen briljera med ditt tekniska kunnande inom filmteknik utan att märka om det passar ihop eller ej. Ingen spelfilm eller dokumentär utan mest ett filmexperiment, ett rätt plågsamt också. Innehöll inget jag inte sett i mycket tidigare filmer. Egentligen underkänt men får en knapp 2:a för sin kreativitet. 1+/2-
Taandborste
2014-10-29
Väldigt intressant att studera rent tekniskt, även om filmen i sig nästan är lite smått överväldigande.