2.5

Mannen med järnmasken

Dumas klassiska berättelse om intriger och konspirationer kring det franska kungahuset på 1700-talet, har i denna filmtappning blivit en blandning av romantik, äventyr och humor. Den elake unge kung Ludvig XIV har spärrat in sin okände tvillingbror i en fängelsehåla för att han inte skall kunna göra anspråk på tronen. Broderns enda hopp är de tre, lite till åren komna, musketörerna.

Originaltitel The Man in the Iron Mask
Regissör Randall Wallace
Manus Randall Wallace
Genre Drama, Action, Äventyr, 90-tal
Skådespelare Leonardo DiCaprio, Jeremy Irons, John Malkovich, Gérard Depardieu, Gabriel Byrne, Anne Parillaud, Judith Godrèche, Edward Atterton, Peter Sarsgaard, Hugh Laurie, David Lowe (I), Brigitte Boucher

Skapad 2019-10-01 av Anonym
Ännu en \"de tre musketörerna\" -film. Ännu en världskänd roman som blivit film. Ännu en massa uttryck som; \"En för alla, alla för en\". Frågan är om vi inte har sett nog av de här filmern...   Läs mer »

2018-07-16
Ganska seg...
2017-10-18

2016-01-05
Spennende og bra film.
ouimadame
2015-04-11
Verklugen en film av sin tid. Den nedsoftafe 90-talsbelydningen. Samt jättekonstigt ljus i de flesta utomhusscener!
2014-11-04
Kostymdrama kryddat med lite action. Massor med förnämliga skådespelare men Leonardo DiCaprio med en prettyboys ansikte passar inte in i denna film. Duger gott att se en gång men sedan räcker det. 2+
KlaraSofia
2014-06-15
Ja, jag veeeeet att den här filmen egentligen inte är värd en femma. Men jag bara älskar Mannen med Järnmasken, som dessutom är en parallell till Gurdjieffs lära om hur människan och alla hennes delpersonlighter fungerar och kan tjäna varandra. Fick syn på att Wallace som regisserat också skrivit manuset till Braveheart. inte illa!
Wridmuld
2014-02-26
Filmen i sig kanske inte är så speciell, men det är Di Caprios skådespel.
nestle
2014-02-10
Det var aldrig väldigt spännande men höll ändå kvalité för en svag 4a.
ryderup
2013-11-23
Jag vet inte riktigt vem den här filmen är gjord för. Men babyface-Leo är alltid gjord för mig.
filmfreak1
2013-11-17
Den som borde få den största tillrättavisningen skådespelarmässigt, är inte DiCaprio utan herr Malkovich. Annars gick den att kolla på, inte såå dålig ändå. Inledningen och i synnerhet slutet hade kunnat vara bättre dock.