3.1

Mannen och hans överman

Efter Victors misslyckade affärer har han blivit en tyrann i hemmet. Han klagar och kritiserar sin familj. Men när Victors fru åker till sin mor för att vila ut, då börjar han förstå att han begått ett stort misstag.

Originaltitel Du skal ære din hustru
Alternativ titel Thou Shalt Honour Thy Wife, Master of the House
Regissör Carl Theodor Dreyer
Manus Carl Theodor Dreyer, Svend Rindom
Genre Drama, Komedi, Stumfilm, 20-tal
Skådespelare Johannes Meyer (II), Astrid Holm, Karin Nellemose, Mathilde Nielsen, Clara Schønfeld, Johannes Nielsen, Petrine Sonne, Aage Hoffman, Byril Harvig

Andravåningen
2018-04-07
Filmen har sådana psykosociala kvaliteter att den är retsamt lik en av mina favoritfilmer, Nil by Mouth: retsamt för att den ändå slarvar bort möjligheten att bibehålla känslan ända in i slutet av att det gamla mönstret kommer att etableras på nytt. Jag tror inte det hade behövt gå ut över humorn heller direkt. Men bitvis var filmen superb och det finns något befriande i att se en sådan här gammal film där en flera generationers överskridande gemenskap mellan kvinnor lyfts fram.
precineadd
2014-01-10
så tuktas en gubbjävel!
NtoNW
2013-10-21
Tog lite för lång tid för mannen att visa att han var ett svin. Lågmäld och ganska allvarligt betonad humor. Saknade annars Dreyers speciella stil som gör att man befinner sig i ett eget universum när man ser hans filmer. Bra stumfilm dock.
jep
2008-10-05
Temat måste varit ganska provokativt på 20-talet. Övertygande personporträtt och jag tycker om den försiktigt ironiska humorn.
HerrArne
2008-09-28
Några partier av filmen känns småsega men det tar sig fint och karaktärerna utvecklas.
DanielMott
2008-08-13
Godkänd stumfilm från Dreyer, men som tidigare sagts så blir det bäst när han lämnar humorn därhän.

2008-02-03
Helt okej, men saknar den intellektuella tyngd som annars brukar genomsyra Dreyers filmer.
goeran
2007-01-04
En riktigt rolig och sedelärande dramakomedi. Johannes Meyer som Victor och Astrid Holm som Ida är mycket bra men allra bäst är definitivt Mathilde Nielsen som Nanny Mads; Victors gamla barnjungfru.
polski
2004-07-28