3.5

Mannen på taket

Kommissarie Beck och hans assistent Rönn får hand om ett mord som begåtts på Sabbatsbergs sjukhus i Stockholm. Den mördade visar sig vara polis och utredningen som följer visar också att offret var en synnerligen otrevlig person. Genom kårandan inom polisen har han flera gånger räddats från prickningar för övergrepp.

Originaltitel Mannen på taket
Alternativ titel Man on the Roof, Beck - Mannen på taket
Regissör Bo Widerberg
Manus Bo Widerberg
Genre Drama, Action, Kriminalare, Thriller, 70-tal
Skådespelare Sven Wollter, Ingvar Hirdwall, Gus Dahlström, Thomas Hellberg, Håkan Serner, Carl-Gustaf Lindstedt, Eva Remaeus, Folke Hjort, Bellan Roos, Harald Hamrell, Birgitta Valberg, Torgny Anderberg, Carl-Axel Heiknert, Gunnel Wadner

Skapad 2019-12-11 av Cineasten
Hur skriver man en rättvis recension av den bästa svenska snutfilmen någonsin? Ärligt talat vet jag inte men jag ska åtminstone försöka. Mannen på taket är den numera hädangångne regissö...   Läs mer »

Skapad 2019-12-11 av Sgtpellson
Kommissarie Beck och hans kollega Rönn får hand om ett fall. En man har mördats brutalt på Sabbatsbergs sjukhus. Denne man visar sig att vara en före detta polis vid namn Stig Nyman. Detta gör d...   Läs mer »

Visse93
2021-03-20
Efter att ha sätt studio S utgåva av "Mannen på taket" på Blu-ray så har de gjort en mycket bra förbättring av filmen. Den är spännande och välgjord med mycket bra skådespel. Den här även ögonblick av humor som får en att skratta lite. Detta är definitivt Sveriges bästa film!
ZoIX
2021-02-06
Filmen är mycket bra med ett klimax mot takscenerna, väldigt spännande. Filmen faller dock ned en pinne i betyg sedan på grund av de olika besluten som fattas av poliserna. Sevärd.
the-godfather
2021-01-18
Bästa beck-filmen med hästlängder, och en bra Krim thriller av Widerberg. Tycker även att skådespelarna är mycket bra och de fina vyerna över 70-talets Stockholm.
Nalleman
2020-12-31
Bra skådespelare och manus men det märks att filmen har 45 år på nacken vid det här laget.
RockSnack
2020-05-26
En tjejkompis tyckte att detta var den sämsta filmen hon någonsin sett. Den var långsam, ologisk och korkad. Jag håller inte med. Att de skickar ner en man från helikopter, direkt efter att man har använt tårgas på taket, är dock ganska korkat. Men även om den nu kanske är "ologisk" emellanåt, så tycker jag mycket om filmen. Skådespelarna, musiken och dialogen är för det mesta bra och vyerna över Stockholm är fina.
Ima_Tree
2017-04-15
Ouch! Det blev till att skämmas och kliva ner till 2ans trampolin. Sven Wolter är bra och viss sjuttiotalscharm finns, men annars har tidens tand tuggat hårt på den här. Som redan nämnts dräller det av usla biskådisar och fåniga manusinslag. Ja hujedamig...
Roswall
2016-07-05
Jag gillar det här, tiden, dialogen, de något långsamma scenerna. Det största minuset är snubben med egen pistol,helt onödig!
yrkeschaufföre
2016-05-09
Det är ju i den här andan man borde gjort 30+ Beck-filmer. Fast jag gillar Gösta Ekman bäst. Visserligen är den här väldigt utdragen men jag står ut.
Gyllenbock
2016-01-16
Gillar miljöerna från ett svunnet Stockholm. Som film betraktat ingen direkt höjdare, gick att titta på men inte så mycket mer än så.
sawa
2016-01-10
Har nog passerat sitt bäst före-datum.