3.2

Mannen som älskade kvinnor

Vid sin död ser Bertrand Morane tillbaka på alla kvinnor han har känt.

Originaltitel L'homme qui aimait les femmes
Alternativ titel The Man Who Loved Women
Regissör François Truffaut
Manus François Truffaut, Michel Fermaud, Suzanne Schiffman
Genre Komedi, Drama, 70-tal
Skådespelare Charles Denner, Brigitte Fossey, Leslie Caron, Nelly Borgeaud, Geneviève Fontanel, Nathalie Baye

Dele
2017-08-03
Svag betygsfyra till en väldigt välgjord och underhållande berättad historia som tack vare sitt fokus inkluderar objektifieringen istället för att exploatera den.
precineadd
2014-06-10
förhoppningsvis frasses sämsta film - kommer ingenstans, bär på en konstigt ängslig och menlös ton oavbrutet och är mördande långtråkig
hsimpson
2013-08-08
Okej, dags att nedgradera Truffaut från en liten smygfavorit till en riktigt ojämn regissör. Visst, han har gjort ett par riktigt bra filmer, men det är inte ofta han når upp till de nivåerna. Kommer att fortsätta att se en del av hans filmer, men någon favorit är han inte.
ochjagba
2011-09-16
helt underbart. man måste älska kvinnan.
sirkurt
2010-07-01
Rätt ointressant. Varken jättedålig eller särskilt bra. Antagligen en av Truffauts sämre filmer. Svag 3:a.
kennert
2010-05-16
Faktiskt riktigt underhållande.
Tonti
2009-03-16
Gammal skåpmat som förutom sista havlvtimmen ändock är ganska underhållande. Helt klart en av Truffauts svagaste filmer dock.
KimEkberg
2009-03-14
Om jag någon gång skriver en självbiografi så kommer den att heta "Mannen som hatade Mannen som älskade kvinnor", och bara kretsa kring hur jag låter mitt liv kretsa kring enbart att hata just denna film. Det hade nog blivit långt mer underhållande och meningsfullt än den här patetiska och tråkiga filmer. Att som en tänkande man upprätthålla madonnamyten som vedertaget kvinnoporträtt är skrattretande, och ännu värre blir det när man som här förväntas skratta åt könsklyftan och eländet. Truffaut gör sitt största misstag då han i filmens inledning går händelseförloppet i förväg genom att visa hur huvudpersonen begravs. Detta gör filmen till en plågsam dödslängtan då denne huvudperson är en kvinnoobjektifierande, benälskande, fnaskbegagnande, självgod, naiv horbock. När han äntligen trillar av pinnen så är jag efter två timmars plågsam lidelse nära att hoppa upp ur biostolen och jubla. Filmen förtjänar en två endast tack vare vissa sällsynta och påtvingade självransakande ögonblick som visserligen blir till stoff i den heroiserande slutsekvensen där vår antagonist plötsligt är en hedersknyffel eftersom han även knullade med även fula kvinnor. Två tummar ner på filmpunktnu, och Truffaut är i mina ögon lite skamfilad för evigt. Tur att man fick spela av sig ilskan i Resident Evil åtminstone. (Där man slaktar afrikaner på löpande band).
Lawton
2006-09-07
Underhållande och bra film om en äkta kvinnotjusare. Gillade speciellt i början när han gick igenom mödan att förstöra sin egen bil bara för att ta reda på vem en kvinna var och sedan få reda på att han inte ens kan träffa henne..
yakolev
2005-03-06
"L'Homme qui..." har likheter med Fellinis 8½, båda filmerna handlar om en man som ser tillbaka på sitt liv eller snarare på sina kvinnor, samtidigt som den kreativa processen sklidras.