2.4

Mannen som blev miljonär

Terroristen Fors grips direkt efter ett attentat mot ett OPEC-möte. Strax efteråt kidnappas stadsministerns dotter av två män som kräver att Fors ska friges och att han ska flygfas till Albanien. SÄPO-agenten Jan Olsson får hand om fallet. En belöning på 100.000 kronor erbjuds till den som kan ge sådana tips att de bortförda kommer tillrätta. Som medhjälpare har de båda kidnapparna en porrbrud, Anne-Marie. Ute i en "övergiven" villa håller sig de fem gömda. Men för Anne-Marie hägrar belöningen och hon ringer till polisen, som dock inte följer upp tipset.

Originaltitel Mannen som blev miljonär
Regissör Mats Aréhn
Manus Catti Edfeldt, Mats Arehn, Olle Hellbom, Olle Högstrand
Genre Kriminalare, Thriller, 80-tal
Skådespelare Brasse Brännström, Gösta Ekman, Björn Gustafson, Eddie Axberg, Liv Alsterlund

philipmarlowe
2019-05-15
Vilket skräp. Svårt att ta på allvar, men den verkar ha ambitionen att vara rafflande. Många kända ansikten men inget minnesvärt direkt.

2015-01-29
Slutet var rätt rafflande. Känns som inspiration har hämtats från Mannen på taket (1976). Väldigt bra skådespeleri och nog den bästa dramatiska roll jag sett Brasse Brännström göra.
HerrArne
2014-06-28
Tidsandan är mycket välfångad och den allmänna taffligheten övertygande.
DonActive
2014-02-24
Störtskön svensk film. Gösta Ekman äger hela filmen. Stort plus för den klämtjecka musiken som dyker upp när man minst anar det. Många lösa trådar som aldrig binds ihop. Men stämningen är magisk och 80-talet har aldrig varit mer levande! Nära en höjning till en femma.
FabianBom
2006-04-22
såg 7/7 -80
Dale_Cooper
2005-04-03
Om den inte var så jäkla pro-sosse, skulle Ekman få den att faktiskt nosa på en femma. En riktig höjdarrulle!