2.9

Mannen som inte kunde dö

En författare blir brutalt misshandlad i sin lägenhet i London och dör av sina svåra skallskador... tror man. Men på något mirakulöst sätt överlever han. Mannen uppvisar starka mentala krafter (telekinesi) och kan lätt ta livet av folk, vilket han också gör. En fransk polis som är i London genom ett utbytesprogram försöker lösa mysteriet med mannen.

Originaltitel The Medusa Touch
Alternativ titel La Grande Menace
Regissör Jack Gold
Manus John Briley
Genre 70-tal, Drama, Mysterium, Thriller
Skådespelare Richard Burton, Lino Ventura, Lee Remick, Harry Andrews, Alan Badel, Marie-Christine Barrault, Jeremy Brett, Michael Hordern, Gordon Jackson, Michael Byrne, Derek Jacobi, Robert Lang, Avril Elgar, John Normington, Robert Flemyng
Filmnummer 20846

DanielMott
2008-08-07
Spännande idé och bra soundtrack, klart godkänd.
Galivan
2006-03-05
Började lite småmysigt, men efterhand tog långtråkigheten över. Trist skådespeleri, trist storyutveckling. Usel svensk titel.
CinemaniaC
2005-10-04
Fascinerande och välgjord thriller. Skådespeleriet är överlag bra men måste nämna Lino Ventura i synnerhet - han gör en fantastisk insats. Bra musik av Michael J. Lewis bidrar till stämningen, och slutet är riktigt spännande!
Andy_B
2005-09-29
välgjord om än lite tam...
NHL
2005-04-18
Något av en besvikelse. Burton må ha varit ett fyllo men han är alltid stabil. Storyn börjar lovande men blir efterhand lite tramsig och långdragen. Sedan så känns hela produktionen något tarvlig. Däremot är slutklämmen riktigt bra.
Czechflash
2005-04-16
Ett helt ok och stundtals intressant upplägg som till viss del påminner mig om The Dead Zone (som dock är mycket bättre). Synd att produktionen känns lite TV-aktig, men Richard Burton är bra likaså stämningen och slutet.
Mael
2004-10-08
Fick mig att revidera mina åsikter om Burton som skådespelare. Inte illa alls!