2.7

Mannen som kunde göra underverk

En ordinär man märker plötsligt att han kan utöva (nästan) vilka mirakel som helst.

Originaltitel The Man Who Could Work Miracles
Regissör Lothar Mendes
Manus H G Wells
Genre Fantasy, Komedi, 30-tal
Skådespelare Roland Young, Ralph Richardson, Edward Chapman, Ernest Thesiger, Joan Gardner, Sophie Stewart, Robert Cochran, Lady Tree, Laurence Hanray, George Zucco, Joan Hickson, Wally Patch, Mark Daly, George Sanders

AlbinWesley
2015-07-01
Specialeffekterna är väl rätt bra för sin tid, om än inte enastående. Egentligen används ju i mångt och mycket tekniker som funnits flera decennier tidigare. Sen tycker jag att den i onödan komplicerar novellens väldigt simplistiska berättelse. Så det låter väl som att jag inte gillar den här alls. Men det gör jag! För effekterna är ändå lekfulla, likaså hela berättelsen. Det är en ganska rolig liten film, i all sin enkelhet, som dessutom faktiskt säger något om mänskligheten och samhället. Vad den säger, är dessutom fortfarande aktuellt.
DanielMott
2009-05-09
Den brittiske demonproducenten Alexander Korda producerade den här charmiga fantasyn efter H. G. Wells korta novell med samma titel från 1898 (som även den högerkristna Bruce Almighty inspirerats av). Roland Young spelar det timida butiksbiträdet med det lustiga namnet George McWhirter Fotheringay som en dag får obegränsad makt att utöva mirakel av tre gudar som som bokstavligen ser ner på jorden. Det leder givetvis till allt allvarligare komplikationer, trots Georges vilja att göra gott. The Man Who Could Work Miracles är en humanistisk och vimsig brittisk komedi med för tiden fina specialeffekter som nästan tar slut för snabbt - en film jag kan rekommendera! Betyg: 4-