2.3

Mannen som red in i Dakota

Mörk berättelse om borgmästaren i en liten stad som inte klarar av bovarna som terroriserar lokalbefolkningen. När mördaren kommer tillbaka efter att ha varit borta ett litet slag är det slutligen dags för en man att göra vad en man måste göra.

Originaltitel Welcome to Hard Times
Regissör Burt Kennedy
Manus E L Doctorow, Burt Kennedy
Genre 60-tal, Western
Skådespelare Henry Fonda, Janice Rule, Keenan Wynn, Janis Paige, John Anderson, Warren Oates, Fay Spain, Edgar Buchanan, Aldo Ray, Denver Pyle, Michael Shea, Arlene Golonka, Lon Chaney Jr, Royal Dano, Alan Baxter

produr
2010-01-30
vet inte vad man vill säga med den här filmen.den underligaste western jag sett-alla better sig ologisk och man blir bara mest förbannad
apmannen
2008-09-12
En total katastrof, jag mådde fysiskt dåligt av att se klart den. Normalt skulle jag stänga av ett sånt här missfoster rätt snabbt och ta ett glas för att glömma, men det fanns nån slags sjuklig dragningskraft hos mig att få reda på vad dom här miserabla pajas-människorna skulle ta sig för härnäst.
MaraJade
2007-08-26
Henry Fonda är bra men handlingen är rätt så medioker och jag kan inte riktigt förstå hur en man kan terrorisera en samling människor utan att någon gör något och sedan när mannen har stuckit bygger de upp staden igen och väntar på att han ska komma tillbaka..det känns inte så logiskt. 3-
Matewan
2007-07-17
Burt Kennedy var en habil regissör av westerns och komedier. Men här har han tagit sej vatten över huvudet. Storyn och människoteckningarna är alldeles för komplexa för Kennedys stil och nivå. Och att Janice Rule är med hjälper inte upp det hela (som vanligt). Bl.a. har hon lagt sej till med en irländsk dialekt som inte kan överyga någon. Men hennes överspel är intakt. Annars är filmen nerlusad med skickliga skådespelare. Tyvärr verkar de ha lämnats åt sitt öde och får aldrig chansen att utveckla sina roller så som skulle ha behövts. Synd. Med en bra regissör hade det kunnat bli en riktigt bra film.
Eeler
2007-05-24
Mer konservativ film får man leta efter.
jonas_nilsson
2006-10-25
Stundtals mycket märklig historia (varför står bondläpparna bara och ser på när hela tillvaron slås i spillror!?) som gör en irriterad. Dock tilltalas jag av en speciell stämning som ändå finns, kanske beror det bara på att jag är svag för västern?
Bomkia
2006-10-14
Bra skådespeleri och en inte fullt så tillrättalagd historia som man kunde frukta räddar 3an. Men det är ganska segt. 3.
NHL
2004-05-01
Fonda & Oates var klass-skådisar, men det hjälper inte här. Långsam och trist film som inte engagerade mig i varje fall.