3.4

Mannen som sålde sitt liv

Alan kommer vandrande ut till ett rastställe mitt i öknen och blir kär i servitrisen Gabby. Skurken Duke och hans gäng tar dem och några andra gäster som gisslan.

Originaltitel The Petrified Forest
Alternativ titel Den förstenade skogen
Regissör Archie Mayo
Manus Charles Kenyon, Delmer Daves, Robert E Sherwood
Genre Romantik, Kriminalare, Drama, 30-tal
Skådespelare Humphrey Bogart, Leslie Howard, Dick Foran, Charley Grapewin, Bette Davis, Porter Hall, Joe Sawyer, Genevieve Tobin, John Alexander (I), Paul Harvey, Eddie Acuff, Adrian Morris, Slim Thompson

2016-10-28
Jag såg den här filmen när den gick på TV för en massa år sen och då tyckte jag den var väldigt bra och spännande. Vill gärna se om den.
andmoreagain
2015-05-17
Brukar ”aldrig” gilla filmad teater vilken denna i allra högsta grad är. Utomhusmiljöerna är så jävla inomhus så att man kan skratta men det är just det man finner stämmningshöjjande. Handlingen (cynisk sådan), karaktärerna (ännu mera cyniska) och den teatraliska stämningen är på topp. Leslie Howard, ny favoritskådespelare! Bogart, detta är hans genombrottsroll som thug, dvs han vet nog inte riktigt själv hur bra han är och på så sätt är det den bästa insatsen jag har sett med karln. En kanonfilm. Kan säkert, med fördel, ses flera gånger.
2014-11-26
Det var denna filmen som hjälpte till att lansera Humphrey Bogarts framtid som storstjärna och bara det innebär ju att man har denna film att tacka för mycket. Bogart är bra liksom Bette Davis och Leslie Howard men filmen grep aldrig tag i mig så betyget från mig blir endast ett godkänt sådant. 2+
Markezzo
2013-02-07
Det märks ofta att det är baserat på en pjäs, bristen på miljöer ger ingen känsla av rörelse i storyn. Leslie Howards karaktär är en självutnämd martyr vilket gör honom rätt osympatisk i mina ögon. Filmen har dock ett tydligt meddelande och jag uppskattar att den lyckas visa upp det väldigt väl. Det är en film man uppskattar mer när man analyserar och lägger mycket tanke i den.
sirkurt
2012-12-02
Börjar ganska lovande men slutar bara i en platt och trist röra, det hela känns faktiskt lite fånigt.
Seesawboy
2012-05-09
Jag älskar allt med den här filmen. Måste se den igen, igen, och igen!
foppa99
2011-07-25
e det 1 film eller 1pjäs? Bogart e stenhård.
Astrojacob
2010-07-20
Ojojoj.....mind blowing? Ren o skär filmhistoria. Det var Leslie Howards förtjänst att Bogart fick denna rollen, sedan var hans karriär spikrak. Leslie själv hade bara 7 år kvar av sitt liv... Detta teaterstycke kan tyckas väl romantiskt o en smula filosofiskt men "Higgins" Howard är genialiskt perfekt i rollen o Bette Davis? - say no more. Alla briljerar med små medel o man både njuter o förvånas över tvisten och dramats storstilade avslutning. Här kan man säga att Bogarts roller som både skurk o hänsynslös föds - i bästa sällskap. Femma med råge från en svartvitnörd.
kanzi
2010-06-23
Nja, filmad teater är sällan kul och den här var rätt seg...
emilstjernholm
2009-11-30
Helt klart sevärd och underhållande. Något minimalistisk men ingenting som riktigt irriterar. Bogart är alltid kul att se.