3.3

Mannen som slutade röka

Den unge Dante får ärva 17 miljoner av sin far, men bara på ett villkor: inom 14 dagar måste han sluta röka. Eftersom han är kedjerökare blir det inte lätt. Om han inte lyckas tillfaller pengarna Dantes tråkiga farbror.

Originaltitel Mannen som slutade röka
Regissör Tage Danielsson
Manus Tage Danielsson
Genre Komedi, 70-tal
Skådespelare Gösta Ekman, Grynet Molvig, Toivo Pawlo, Holger Löwenadler, Gunn Wållgren, Olle Hilding, Carl-Gustaf Lindstedt, Pierre Lindstedt, Jan-Olof Strandberg, Margaretha Krook, Stig Ossian Ericson, Stig Torstensson, Olga Georges-Picot, Marianne Stjernqvist

BarryHero
2021-01-08
Vet inte om jag tidigare sett en ung Gösta Ekman - man känner knappt igen honom från den Gösta Ekman man är van att se. Han har definitivt starpower och gör en bra insats i huvudrollen. Filmen är i övrigt härligt daterat med alla referenser till rökning och 70-talsnakenheten. Härliga bilder av ett gammalt Stockholm.
Starkbröl
2020-12-25
Oväntat tråkig, tyvärr... även om Ekman är Ekman.
labi
2020-06-03
Var det här Tage Danielsson stod naken bakom kameran för att Gösta och Grynet skulle slappna av? Gösta är magnifik här!
mammene
2020-04-08
Gillade det här mer än jag trodde. till att börja med var det lite farsartat, men det lugnade ner sig lite, fast sansat blev det aldrig. En ganska knepig, men egentligen ganska smart ide och kul hade man efter vägen. Och som påpekats förut ganska befriande att se när han flänger runt och jagar damer, undrar om det hade släppts igenom i denna pk-tid.
F-M-J
2020-03-11
Mysig komedi i en tid då moralpaniken ännu inte strypt vårat samhället.
2019-10-01
Håller ett högt och underhållande tempo genom ungefär halva filmen, men tappar rätt mycket efter det. Håller ändå till en svag trea, mycket som är kul och Gösta Ekman är fantastisk. Men också mycket som åldrats riktigt illa.
Nalleman
2019-01-17
Kul! Klart sevärd med många goda skrattar. Holger Löwenadler är magnifik.
wasteoftime
2018-11-19
Efter en ganska raskt påfallande omtitt så får jag nog sänka till en trea. Allt som jag skrev i min tidigare kommentar stämmer, men den tappar av lite för mycket efter de inledande 30 minuterna eller så. Fortfarande på inget sätt dåligt, snarare riktigt bra.
wasteoftime
2018-11-07
Detta är blad de bästa som Gösta Ekman någonsin gjorde. Tyvärr är han ju inte direkt uppbackad, utan det är en enmasshow. Hade det funnits fler ljuspunkter hade den kanske nått än högre på skalan, men den får 4/5 vilket absolut inte är något att skämmas över, men den lämnar lite att önska. Fast då kan man ju bara tänka på Gösta Ekmans genialiska fysiska komik. Wow.
Ful_fisk
2018-11-04
Rolig och kreativ i sin berättarstil. Blir lite långrandig (som de många blåa byxorna) i längden, vilket hindrar en fyra. Men klart sevärt och underhållande i sin tidiga 70-tals-charm. Känner dock lite att jag saknar Alfredsson i denna film, då han verkar vara helt frånvarande här.